Popüler Kültürün Meslek Seçimi Üzerindeki Etkisi Vakıf Ve Devlet Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerine Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma


Creative Commons License

Aksu B., Azizağaoğlu A., Güven E. Ö.

1. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya, Türkiye, 27 - 29 Mayıs 2009, ss.2786-2795

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2786-2795
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Meslek seçimi, gençlerin üzerinde en fazla kaygılandığı konulardan birisidir. Çünkü kişinin ömrünün büyük bir bölümünü kapsayacak olan mesleğine karar vermesi aynı zamanda onun gelecekteki toplumsal statüsünün de temelini oluşturmaktadır. Geleceği ile ilgili seçim aşamasına gelmiş olan her genç meslek seçimi söz konusu olduğunda bir takım faktörlerin etkisi altında kalarak karar vermektedir. Kişilerin gelecekte ulaşmayı arzuladıkları konuma yönelik hayalleri meslek seçiminde tek kriter olmamakta, kişinin yaşamı boyunca etkileşim halinde bulunduğu sosyal, ekonomik, psikolojik, demografik ve kültürel faktörlerin etkisinin daha ağır bastığı gözlemlenmektedir. Bu çalışmada, meslek seçimini etkilemesi bakımından popüler kültür üzerinde durulmuş ve meslek seçimi ile popüler kültür ilişkisi incelenmiştir. Popüler kelimesi sözlük anlamı ile “'halkın zevkine uygun” ve 'halkın tuttuğu, sevdiği, herkesin tanıdığı” olarak tanımlanmaktadır. Bu bağlamda meslek seçimi aşamasına gelmiş gençlerin popüler kültürün öğelerinden bazıları olan taklit, çoğunluk tarafından kabul görme, özenti, para, zenginlik ve imaj ile statü beklentisinden etkilenip etkilenmediği belirlenmeye çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Meslek Seçimi, Popüler Kültür, MYO Öğrencileri

Occupational choice is one of the main issues about which young people are worried since decision about one’s occupation that covers most of his/her life will form the basis of social status in future as well. Every young person, who is on the threshold of making a choice about his/her future, takes a decision, being affected by certain factors when occupational choice is concerned. Dreams regarding the position that one wishes to achieve in future is not the only criterion in occupational choice, but it is observed that social, economic, psychological, demographic and cultural factors that people are in interaction with throughout their lives influence the choices far more strongly. In this study, focus is on popular culture with respect to its effect on occupational choice and, therefore relationship between occupational choice and popular culture is examined. The word popular is defined in dictionary as “in conformity with taste of people” and “preferred, liked by people, known by everyone”. In this context, it is aimed to find out whether young people are influenced by imitation, majority acceptance, affectation, money, wealth, image and estate which are only a few of popular culture elements when it is time to make occupational choice.

 

Key Words: Occupatıonal Choice, Popular Culture, Vocational High Schools Students