Köyde Yaşayan 10-14 Yaş Çocukların “Beden Eğitimi” ve “Spor” Algılarının Metafor Yoluyla Belirlenmesi


Creative Commons License

Aldırmaz C., Alp A. F., Karagün E.

3. International Mediterranean Congress, 17 - 18 Nisan 2023, ss.630-639, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.630-639
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, 10-14 yaş aralığında bulunan köy çocuklarının beden eğitimi ve spor kavramlarıyla ilgili düşüncelerini metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Çalışma nitel araştırma modeli ve olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya 10-14 yaş aralığında ve köyde yaşayan toplam 108 çocuk katılmıştır. Çocukların “beden eğitimi” ve “spor” kavramıyla ilgili metaforlarını belirlemek için “Beden eğitimi ……. gibidir/benzer; Çünkü…….”, “Spor ……. gibidir/benzer; Çünkü…….” şeklinde boş bırakılan cümleleri tamamlamaları istenmiştir. Yöntem olarak nitel araştırmalarda kullanılan veri değerlendirme yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Kodlayıcılar arasındaki ortalama güvenirlik değeri beden eğitimi metaforu için %96, spor metaforu için ise %94 olarak bulunmuştur. Araştırmada çocuklar “beden eğitimi” kavramıyla ilgili 46, “spor” kavramıyla ilgili 53 olmak üzere toplamda 99 farklı metafor kullanmışlardır. Kullanılan metaforların “beden eğitimi” için “Bedensel İyilik”, “Doğa”, “Estetik”, “Hareket”, “İlerleme”, “Pozitif Duygular”, “Sağlamlık” şeklinde toplamda 7 kategori; “spor” için ise “Doğa”, “Hareket”, “Günlük Yaşam”, “İlerleme”, “Pozitif Duygular”, “Sağlamlık”, “Sağlık” ve “Sosyallik” şeklinde toplamda 8 kategori olarak belirlenmiştir. Bu metaforlar köyde yaşayan çocukların beden eğitimi ve spor kavramlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktadır. Bu kategoriler beden eğitimi temasında en fazla metafor içermeleri açısından “Pozitif Duygular”, “Hareket” ve “İlerleme”; spor temasında ise “Sağlık”, “Hareket” ve “Pozitif Duygular” olarak sıralanmaktadır. Beden eğitiminin ve sporun katılımcılarda oluş turduğu algının temel olarak hareket ve pozitif duygular olduğu göz önüne alındığında; çocuklara spor kültürü kazandırılmasının hem hareket ihtiyacının karşılanması hem de yaşama dair pozitif duyguların geliştirilmesi açısından önemli bir yaklaşım olarak değerlendirilip program ve projelerin üretilmesi önemli görülmüştür.