İşitme Kayıplı Çocukların Eğitim Kurumlarının İç Mekân Tasarım ÖlçütlerininBelirlenmesi: İÇEM Alan Çalışması


Erten Bilgiç D., Ekiz M. C.

IJHAR- International Journal of Humanities and Art Researches, cilt.10, sa.3, ss.290-322, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

İşitme engeli, bireyin gelişimini, sosyal çevresi ile uyumunu ve özellikle iletişim becerilerini yeterince yerine getirememesineneden olan hafif dereceden çok ileri dereceye kadar değişebilen işitme yetersizliği durumdur. İşitme kaybı olan çocuklarınerken dönemde okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesi, okuma yazma eğitimi ve sonrasında işitme kaybı olan çocuklar ileişitme kaybı olmayan yaşıtları arasındaki farkın azaltılması için sağlanan eğitimin içeriği ve eğitim ortamının eğitim içeriğinidesteklemesi önemlidir. Eğitim kurumlarının evrensel bir tasarıma sahip olması, işitme kayıplı çocuklar ile işiten çocuklararasında kaynaştırma eğitim yapılarak işitme kayıplı çocukların eğitimlerinin desteklenmesi ve erken yaşta doğru bir eğitim ileeğitim hayatına kazandırılması iç mekân tasarımlarının içeriği ile ilişkilidir. Kurumların iç mekânlarının doğru ve amacına uygunolacak şekilde tasarlanması, işitme kayıplı çocukların eğitim sürecinde eksiksiz ve doğru bir şekilde eğitim almasınıdesteklemektedir. Bu çalışma kapsamı, işitme kayıplı çocukların eğitim kurumlarının iç mekân tasarım ölçütlerinin belirlenmesive İşitme Engelli Çocuklar Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde (İÇEM) yapılan alan çalışmasından oluşmaktadır.Çalışmanın yönteminde ilk aşama işitme kayıplı çocuklar ve eğitimleri, mekânda işitsel algı, görsel algı, dokunsal algı üzerinealanyazın araştırması yapılmasıdır. Alan çalışması kısmını, İÇEM’de iç mekânın fotoğraflandırılması, sınıfların plan çizimlerininyapılması, mekânı kullanan öğretmen ve öğrencilerin gözlemlenmesi ve eğitmenlere mekâna ilişkin mekân algısı kapsamındahazırlanan anketin uygulanması şeklindedir. Veri toplama aracı, fotoğraf ve video analizi, görüşme soruları ve gözlemdir.Verilerin analizi sonucunda işitme kayıplı çocukların eğitim sürecinde karşılaştığı zorlukları anlamak ve bu zorluklarınüstesinden gelmek için iç mekân tasarımında ideal ortamı sağlayacak ölçütler tespit edilmiştir. Literatürde işitme kayıplıçocukların eğitim mekânlarının tasarım ölçütlerine yönelik sınırlı bilgi bulunması, bu araştırmanın önemini arttırmakta vealanyazına yeni bilgiler kazandırarak işitme kayıplı öğrencilerin eğitim mekânları tasarımı konusunda katkı sunmaktadır.