Uyuyan Güzel Balesinde Form, Geometri ve Mekan


İnce O.

Opera ve Balede Mimarlık , Nevnihal Erdoğan,Leyla Gafarova,Hikmet Temel Akarsu, Editör, YEM Kitap, İstanbul, ss.288-296, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: YEM Kitap
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.288-296
  • Editörler: Nevnihal Erdoğan,Leyla Gafarova,Hikmet Temel Akarsu, Editör
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Müzik, ışık, dekor ve senaryonun, dansın ritim ve formları ile buluşması ile oluşan bale, müzik besteleri ve dans koreografilerinin güçlü uyumu ile masalsı dünyaları izleyiciye aktarır. Bale eseri için üretilen beste, öykünün kurgusu ile gerektiği yerde yükselerek coşkulu melodiler oluşturmalı, gerektiğinde narin dokunuşlar ile öykünün dramasını hissettirebilmelidir. Bu gereksinimler özellikle masallardan uyarlanan bale eserlerinde büyük önem arz etmektedir ki bu durumu gerçekleştirebilen üç masal uyarlaması; Kuğu Gölü (1875), Uyuyan Güzel (1890) ve Fındıkkıran (1891) zamansız bale klasikleri arasında yer almaktadır. Bu eserlerin bestecisi Pyotr Ilyich Tchaikovsky (1840-1893), Rusya’nın zengin kültürel etkilerini ve Avrupa’nın müziğini ustaca harmanlayarak, Marius Petipa’nın (1818-1910) eşsiz koreografileri üzerine eserlerini oluşturmuştur. Balenin icrası esnasında anlatılan öykünün mekânlarını oluşturan sahne ise, bale figürlerine imkân tanınabilmesi adına sade, ancak öykünün derin kurgusunu aktarabilecek kadar da ihtişamlı olmalıdır. Bu durum gösterinin gerçekleştiği sahne mekanının yanı sıra tasarlanan dekorun tasarımı ile de ilişkilidir. Tüm bu kriterlerin bir arada sağlandığı bale eserlerinden olan “Uyuyan Güzel” balesi, Çaykovski ve Petipa’ya hak ettiği ilgi ve takdiri sağlamış, ürettikleri eserler arasında ön plana çıkmıştır. Uyuyan Güzel Balesi, günümüzde dahi en çok icra edilen bale eserleri arasında yer almaktadır.