20. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Antalya, Turkey, 14 - 17 November 2022, (Unpublished)
Teachers who are the most basic
element in the education system have a great importance in terms of training
the qualified manpower of the future. Ensuring the academic and social
development of students in the teaching process is the most important task of
the teacher. General cultural knowledge, pedagogical knowledge and content
knowledge possessed by the teacher ensure that he/she is effective in the
teaching process. For this reason, the quality of pre-service training given to
teachers is important. Undergraduate programs implemented in teacher training
programs in education faculties were renewed by the Council of Higher Education
(CoHE) in 2018. However, the authority regarding the creation of the
undergraduate content of each program was transferred to the faculties of
education by CoHE in 2020. When the programs implemented since 2018 in the
education faculty undergraduate programs and the content of the transfer of
authority are examined, it is seen that the content of the undergraduate
education to be created for teacher training should consist of general culture,
pedagogical knowledge and content knowledge. Students graduating education
faculties are required to take the Public Personnel Selection Examination
(PPSE) in order to start the teaching profession in state schools affiliated to
the Ministry of National Education (MoNE). In terms of content, PPSE consists
of three exams: “General Culture-General Ability”, “Education Sciences” and
" Teaching Field Knowledge Test (TFKT)”. TFKT is an exam specific to the
field of teaching on which the examinee received training during his/her
undergraduate education and students who graduate from the field of primary
teaching take this exam to work in public schools. The content of the TFKT exam
has been updated in line with the 2018 Primary Teaching Undergraduate Program,
which will have its first graduates in 2022.
As the importance of TFKT score is high in deciding who will be assigned
to teaching posts at state schools, this exam has become highly important for
students who will take this exam. In addition to this, the exam is also
important in terms of evaluating the content of the courses in the Primary
Teaching undergraduate education. In this regard, it was aimed to determine the
opinions of the students who were educated in the classroom teaching
undergraduate program and who took the Primary School Teaching TFKT 2022 exam.
The study was designed using the phenomenological design, one of the
qualitative research designs. The study group was determined by using the
purposive sampling method and consisted of 20 primary school teaching graduates
who participated in the Primary Teaching TFKT 2022 exam. In the study, a
semi-structured interview form prepared by the researchers was used as a data
collection tool and data were collected through interviews. The data are being
analyzed using the inductive analysis method. At the end of the study, it is
thought that the perceptions of the reflection of the undergraduate education
content on the TFKT exam will be revealed.
Keywords: Primary school teacher, Teaching Field Knowledge Test,
undergraduate program
Geleceğin nitelikli insan gücünün
yetiştirilmesinde eğitim sistemi içerisinde en temel unsur olarak bulunan
öğretmenlerin büyük bir önemi vardır. Öğretim sürecinde öğrencilerin akademik
ve sosyal gelişimlerini sağlamak öğretmenin en önemli görevidir. Öğretmenin
sahip olduğu genel kültür bilgisi, pedagojik bilgisi ve alan bilgisi öğretim
sürecinde etkili olmasını sağlar. Bu sebeple öğretmenlere verilen hizmet öncesi
eğitimin kalitesi önem arz etmektedir. Eğitim fakültelerinde öğretmen
yetiştirme programlarında uygulanan lisans programları 2018 yılında
Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından yenilenmiştir. Ancak, YÖK tarafından 2020
yılında her programın lisans içeriğinin oluşturulmasına ilişkin yetki eğitim fakültelerine
devredilmiştir. Eğitim fakültesi lisans programlarında 2018 yılından itibaren
uygulanan programlar ve yetki devrinin içeriği incelendiğinde, öğretmen
yetiştirme için oluşturulan lisans içeriğinin genel kültür, meslek bilgisi ve
alan bilgisinden oluşması gerektiği belirtilmiştir. Eğitim fakültelerinde
eğitim alan öğrencilerin, Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı devlet
okullarından öğretmenlik mesleğine başlamaları için Kamu Personeli Seçme
Sınavı’na (KPSS) girmeleri gerekmektedir. KPSS içerik bakımından “Genel
Kültür-Genel Yetenek”, “Eğitim Bilimleri” ve “Öğretmenlik Alan Bilgisi Testi
(ÖABT)” olmak üzere üç sınavdan oluşmaktadır. ÖABT eğitim alınan öğretmenlik
alanına özgü bir sınav olup sınıf öğretmenliği alanından mezun olan
öğrencilerde devlet okullarında çalışmak için bu sınava girmektedir. 2022
yılında ilk mezunlarını verecek olan 2018 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı
doğrultusunda ÖABT sınavının içeriği güncellenmiştir. Öğretmenlik atamasında
puan ağırlığının fazla olmasından dolayı ÖABT sınavına girecek öğrenciler için
bu sınav önemli hale gelmiştir. Bunun yanında Sınıf Öğretmenliği lisans
eğitiminde yer alan derslerin içeriğinin değerlendirilmesi açısından da sınav
önem arz etmektedir. Buradan hareketle araştırmada sınıf öğretmenliği lisans
programında eğitim almış ve Sınıf Öğretmenliği ÖABT 2022 sınavına katılmış
öğrencilerin sınav hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomolojik desen kullanılarak
tasarlanmıştır. Çalışma grubunu, amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan
Sınıf Öğretmenliği ÖABT 2022 sınavına katılmış 20 sınıf öğretmenliği lisans mezunu
oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından
hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, görüşme yapılarak
veriler toplanmıştır. Veriler tümevarımcı analiz yöntemi kullanılarak analiz
edilmektedir. Araştırma sonunda lisans eğitimi içeriğinin ÖABT sınavına yansıma
durumuna ilişkin algılarının ortaya çıkacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Sınıf öğretmeni, Öğretmenlik Alan
Bilgisi Testi, lisans programı