Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, pp.1-20, 2019 (Scopus)
This research objectives to investigate prosocial behavior of students who have been training at full
time inclusion classes at first grade fourth class. This study is a descriptive research and in the survey research model.
For this study, the classes with students with different obstacles were preferred. Hereby, it has also been investigated
whether disability friends are a determining factor in the emergence of prosocial behaviors of students with normal
development. The sample of the research consisted of 172 students with normal development who were attending to
the full-time integration classes in the fourth grade of Kocaeli province Izmit county primary school in 2013-2014
academic year. The "Personal Information Form" developed by the researchers and the "Prosocial Behavior Tendency
Scale" developed by Çalık et al. (2009) were used as data collection tools in the research. The data obtained in this
study were evaluated with the SPSS 20.0 package program. As a result of this research, it has been determined that
there are differences between the prosocial behaviors of the students who showed normal development according to
the gender and type of disability of inclusive students.
Bu çalışma, ilkokulların tam zamanlı kaynaştırma programında öğrenim gören normal gelişim gösteren
öğrencilerin prososyal davranışlarını incelemek amacıyla yapılmış tarama modelinde betimsel bir çalışmadır.
Araştırma için kaynaştırma sınıfları belirlenirken farklı engele sahip olan öğrencilerin bulunduğu sınıflar tercih
edilmiştir. Çalışmada kaynaştırma sınıflarına ilaveten bir tane de normal eğitim sınıfı araştırmaya dahil edilmiştir.
Böylelikle normal gelişim gösteren öğrencilerin prososyal davranışlarının ortaya çıkmasında, kaynaştırma
öğrencisinin varlığı ve engel türünün belirleyici olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2013–2014
yılında eğitim gören 172 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile Çalık ve arkadaşları tarafından (2009) geliştirilen
“Prososyal Davranışlar Eğilim Ölçeği” (PSDEÖ) kullanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler SPSS 20.0 paket
programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, farklı engeli olan öğrencilerin kaynaştırıldığı sınıflarda eğitim
görme ve cinsiyet faktörleri ile prososyal davranışlar arasında anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.