GEMİ ADAMI İSTİHDAM SORUNU: AKTİF OLARAK GEMİDE ÇALIŞMAYAN GEMİ ADAMLARI AÇISINDAN PROBLEME BAKIŞ


Creative Commons License

Arıcan O. H.

3. BİLSEL INTERNATIONAL ÇATALHÖYÜK SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, 24-25 AUGUST, 2024 KONYA/TÜRKİYE, Konya, Türkiye, 24 - 25 Ağustos 2024, ss.208-220, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.208-220
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyadaki taşımacılığın üçte ikisini oluşturan deniz yolu taşımacılığı, gemilerin ve onların merkezinde yer alan gemi adamlarının önemini vurgular. Gemilerin görevlerini emniyetli ve verimli bir şekilde yerine getirebilmesi için gemi adamı arzı ve bu arzın sürdürülebilirliği büyük önem taşımaktadır. Gemi adamlarının etkin bir şekilde istihdam edilmesi, denizcilik ve ülke ekonomisine doğrudan katkı sağlamaktadır. Yeterli istihdamın sağlanamaması, yetişmiş ve kalifiye gemi adamlarının gemiyi terk etmesine veya aktif olarak gemide çalışmamasına neden olabilir. Bu çalışmanın amacı, gemi adamı istihdam sorununu, çeşitli nedenlerle gemiyi bırakmış, mevcut istihdam koşullarına uyum sağlayamamış veya sağlayamamış, hâlihazırda aktif olarak gemide çalışmayan gemi adamları açısından değerlendirerek incelemektir. Çalışmada, aktif olarak gemide çalışmayan farklı kesimlerden gemi adamlarına online anket uygulanmış, sonuçlar analiz edilerek yorumlanmıştır. Bu yorumlar doğrultusunda çözüm önerileri sunulmuştur. Anket sonuçlarına göre, gemi adamlarının çoğunlukla sosyal hayatın kısıtlılığı, aile-iş dengesinin kurulamaması, gemi yaşantısının zorlukları, kontrat sürelerinin uzunluğu, yetersiz eğitim ve liyakatsizlik gibi sebeplerle aktif gemi hizmetini sonlandırdığı ortaya çıkmıştır. Gemi adamı arzı ve gemi sayısı istatistikleri dikkate alındığında, mevcut gemi adamı istihdam koşullarını iyileştirerek, eğitim seviyesini artırmaya yönelik yöntemler geliştirerek ve mesleğin sürdürülebilirliğini sağlayarak gemi adamı istihdam sorununun çözülebileceği sonucuna varılmıştır. Ayrıca, sorunların kalıcı çözümlerle azaltılması ve nihayetinde ortadan kaldırılması için denizcilik sektöründeki temsilcilerin, eğitim kurumlarının ve devlet otoritelerinin daha ciddi bir iş birliği yaparak geleceğe dönük planlama yapmalarının gerektiği vurgulanmıştır.

The least important criteria were MLC requirements, social benefits and the working region of the ship. The most important difference of this study from other studies in the literature is that there are many studies on the selection of ship personnel by companies, but this is the first academic study on the selection of ship personnel by companies. Ships, which constitute a significant part of maritime transportation, accounting for two-thirds of global transportation, revolve around individuals, namely seafarers. The provision of seafarers and their employment plays a crucial role in enabling ships to fulfill their duties safely and efficiently. There is no doubt about the contribution of effectively equipping ships with seafarers through adequate employment conditions to the maritime and national economies. The situation of employment shortage, where sufficient employment conditions are not provided, is a result of qualified and adequate seafarers leaving the ship or not actively working on board. The purpose of this study is to evaluate and analyze the employment problem of seafarers from the perspective of those who have left the ship for various reasons, have not been able to adapt to or comply with the provided employment conditions, or are currently not actively working on board. In the study, an online survey was conducted to reach seafarers from all sectors who are not currently working actively on board, and the results were revealed. The data were analyzed and interpreted using the descriptive analysis method. Based on the comments received, solutions and recommendations were provided. According to the survey results, it emerged that seafarers mostly end their active service on the ship by indicating issues such as the limitation of social life, inability to establish work-life balance, hardships of maritime life, long contract periods, lack of education, and incompetence. Considering the official number of seafarers and ships, it has been concluded that rather than increasing the supply of seafarers and the number of seafarers, the employment problem of seafarers can be solved by improving existing employment conditions, increasing education levels with some methods, and ensuring the sustainability of the profession. It has been concluded that in order to slow down and eventually eliminate the problems with more permanent solutions, it is necessary for sector representatives, educational institutions, and government authorities in the maritime field to collaborate more seriously and engage in future-oriented planning.