Üst Düzey Düşünme Becerileri: Teori ve Uygulama, Ömer ACAR,Sedat KARAÇAM, Editör, Palme Yayın Dağıtım, Ankara, ss.1-24, 2024
Bölümde ilk olarak Piaget
ve Lawson’un mantıksal düşünme becerilerinin kavramsal çerçevesinin oluşturulmasına
olan katkıları tartışılmıştır. Piaget bu becerilerin soyut işlemler döneminde
olan bireyler tarafından kullanılabileceğini ve aynı olgunluk düzeyinde olan
bireylerin farklı deneyim, sosyal etkileşim ve denge süreçlerinden geçmeleri
sonucu bu becerilerin yetkin kullanımı açısından farklılık gösterebileceğini
belirtmiştir. Diğer taraftan Lawson soyut işlemler dönemini erken ve geç-soyut
işlemler dönemi olarak ikiye ayırmış ve geç-soyut işlemler dönemindeki
bireylerin direk gözlemlenemeyen değişkenler üzerinde de hipotetik düşünme
becerilerini etkili bir şekilde kullanabildiklerini belirtmiştir. Bölümde
ikinci olarak, her bir mantıksal düşünme becerisi Fen Bilimleri Dersi kazanımlarından
örnekler verilerek tanımlanmaya çalışılmıştır. Üçüncü olarak, mantıksal düşünme
becerilerinin fen eğitiminde önemli değişkenler olarak görülen kavramsal anlama
ve fen başarısı ile ilişkisi açıklanarak bu becerilerin önemi vurgulanmaya
çalışılmıştır. Sonrasında, öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerini
geliştirmede kullanılan öğretim yöntem ve yaklaşımları ele alınmıştır. Bu
kısımda CASE projesinde kullanılan öğretim yaklaşımı, argümantasyon tabanlı
öğretim yaklaşımı ve öğrenme döngüsü öğretim yönteminin aşamaları öğrencilerin mantıksal
düşünme becerilerini geliştirme açısından ele alınarak açıklanmaya
çalışılmıştır. Bölümde son olarak yeni yürürlüğe konulan Ortaokul Fen Bilimleri
ve Matematik Derslerinin Öğretim Programları, mantıksal düşünme becerilerinin ele
alındığı sınıf düzeyi ve üniteleri açısından karşılaştırılmış ve öğrencilerin
mantıksal düşünme becerilerini kullandıkları fen kavramlarını daha iyi
öğrenebilmeleri için; bu becerilerin Matematik Dersi Öğretim Programı’nda ele
alınma yeri açısından öneriler sunulmuştur. Ayrıca bölüm sonrasında yeni Fen Bilimleri
Dersi Öğretim Programı’na göre oluşturulmuş, mantıksal düşünme becerilerini
geliştirmeye yönelik örnek etkinlikler verilmiştir.
Anahtar Kavramlar: Mantıksal
düşünme, Soyut işlemler dönemi, Fen başarısı, Kavramsal anlama, Matematik, Öğretim
programları.