the journal of International social sciences education, cilt.7, sa.2, ss.250-277, 2021 (Hakemli Dergi)
15 Temmuzda yaşanan hain darbe girişiminin ardından ülkemizde
gerçekleştirilen güncellemelerden birisi de eğitim programlarında
olmuştur. İlkokullarda bir çok dersin içeriğindeki vatanseverlikle
ilgili değer ve kavramlar ön plana alınmıştır.
Amaç: Bu çalışma 3 ve 4. sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin
vatanseverlik değerine ilişkin görüşlerini incelemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Araştırmada çalışma grubu olarak Kocaeli’nin Körfez ilçesinde
bulunmakta olan dört devlet okulu ile bir özel okulun 3 ve 4. sınıf
öğrencileri seçilmiştir. Araştırmaya 435 öğrenci katılmıştır.
Öğrencilere yarı yapılandırılmış görüşme formu ile hikaye tamamlama
formları uygulanmıştır. Nicel veriler frekans ve yüzde dağılımıyla
sunulmuş, nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden
yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin vatanseverlik değerine
ilişkin olumlu tutum içerisinde oldukları bulunmuştur. Öğrencilerin
vatanseverlikle ilgili örtük durumlar içeren hikayelere verdikleri
cevaplar da vatanseverlikle ilgili “milli birlik ve beraberlik,
mücadele, anlaşmaya varma” gibi durumları dillendirerek vatana sahip
çıkma ile ilgili farkındalıklarını olduğunu göstermiştir.
Sonuç: Öğrencilerin doğrudan kendilerine yöneltilen sorularla birlikte
örtük olarak hikayeler aracılığıyla da vatana sahip çıkma, vatanı
koruma, vatan için harekete geçme gibi görüşlerini de dolaylı biçimde
yansıtabildikleri ve bu cevaplarının da vatanseverlikle ilgili olumlu
nitelikte değerlendirilebileceği görülmüştür.