International Marmara Sciences Congress (Autumn) 2020, Kocaeli, Türkiye, 4 - 05 Aralık 2020, ss.359-366
İçten yanmalı bir motorda, yanmayı etkileyen birçok etken bulunmaktadır. Motorun çalıştığı ortamın
hava koşulları, sıkıştırma oranı, kullanılan yakıt, silindir içerisindeki basınç ve sıcaklık bunlardan sadece
birkaçıdır. Silindir içerisinde meydana gelen yanmada, her bir yakıt zerresinin oksijen molekülü ile
kimyasal tepkimeye girmesi yanma verimini artırmada önemli rol oynamaktadır. Oluşturulacak olan iyi
bir türbülans, hava ile yakıtın en ideal düzeyde karışmasını sağlayacaktır. Böylece yanmamış
hidrokarbon oranları azalacak ve silindir içerisindeki basınç ve sıcaklık artacaktır. Türbülansı etkileyen
en önemli faktör ise piston tasarımıdır. Piston yüzeyine verilecek olan iyi bir geometri, pistonun silindir
içerisindeki hareketi esnasında hava-yakıt karışımına yön vererek güçlü bir türbülans oluşmasını
sağlayacaktır. Dolayısıyla içten yanmalı bir motorda, yanmanın verimli bir şekilde gerçekleşmesi için
doğru piston geometrisini kullanmak önem arz etmektedir. Bu çalışmada, direkt enjeksiyonlu bir HCCI
motorda farklı piston tasarımları ve benzin-alkol karışımları için sonlu hacimler metodu kullanılarak
yanma simülasyonları gerçekleştirilmiştir. Yapılan simülasyonlarda, piston yüzey geometrisindeki
değişimlerin ve benzin-alkol karışımlarının silindir içindeki basınç ve sıcaklığı değiştirdiği görülmüştür.