COMPARISON OF THE PREDISPOSITION OF CHILDREN LIVING IN RURAL AREAS TO PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS BY GENDER


Alp A. F., Aldırmaz C., Karagün E.

International World Women Conference V, Baku, Azerbaycan, 7 - 08 Mart 2023, ss.458-467

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Baku
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.458-467
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet


ÖZET

Giriş ve Amaç: Bireye egzersiz ve spor alışkanlığı kazandırmada beden eğitimi ve spor dersine yatkınlık önemli bir özelliktir. Konuyla ilgili çalışmalara bakıldığında çoğunlukla kent merkezlerinde yaşayan çocuk ve gençlerde çalışıldığı görülmüştür ve kırsalda yaşayan çocuklarda beden eğitimi ve spor dersine yatkınlığın düzeyi ve cinsiyet açısından bir farklılık gösterip göstermediği araştırılmadığı görüldüğünden ne durumda olduğu merak edilmiştir. Bu açıdan kırsal bölgede yaşayan çocukların beden eğitimi ve spor dersine yatkınlıklarının cinsiyet açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır.

Yöntem: Nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama deseni kullanılan çalışmanın örneklemini Van ilinin Özalp ilçesine bağlı Tepedam Köyü’nde yaşayan çocuklar arasından kolayda örneklem yoluyla seçilmiş 125 kişi oluşturmuştur. Yapılan analizler sonucu uç değerler çıkartıldıktan sonra araştırmaya 58’i kadın (x=12,23 ±1,24) 64’ü erkek (x=12,58 ±1,25) toplamda 122 kişi (x=12,42 ±1,25) dâhil edilmiştir. Katılımcıların beden eğitimine yönelik yatkınlıklarını belirlemek adına Hilland ve arkadaşları (2009) tarafından geliştirilen, Ünlü ve arkadaşları (2015) tarafından Türkçe’ye uyarlanan "Beden Eğitimi Yatkınlık Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Veriler normal dağılıma uygun olduğu için; parametrik testlerden ikili küme karşılaştırmalarında bağımsız gruplarda t testi, ikiden fazla küme karşılaştırmalarında Varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.

Bulgular ve Sonuç: Araştırma sonucunda cinsiyet, sınıf, spor yapma durumunda anlamlı fark bulunmazken (p>0,05) serbest zaman etkinliği olup olmamasına göre anlamlı farklılık bulunmuştur (p<0.01). Serbest zaman etkinliğine katılmayan çocukların katılanlara göre beden eğitimi dersine verilen değer alt boyutunda daha yüksek puanlar aldığı tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeni incelendiğinde beden eğitimi dersine verilen değer alt boyutunda ortalamaların (kadın=24,28 erkek=24,17) birbirine yakın olduğu görülmüştür. Beden eğitimine yönelik algılanan yetenek alt boyutunda ise anlamlı fark olmamasına rağmen kadınların ortalamasının erkeklerden düşük olduğu saptanmıştır (kadın=17,54 erkek=19,32). Anahtar Kelimeler: beden eğitimi ve spor, yatkınlık, kırsal bölge, cinsiyet, serbest zaman.

ABSTRACT

Introduction and Aim: Predisposition to physical education and sports lessons is an important feature in gaining exercise and sports habits to the individual. Considering the studies on the subject, it was seen that it was mostly studied on children and young people living in urban centers, and it was wondered whether there was a difference in terms of the level of predisposition to physical education and sports lessons and gender in children living in rural areas. Therefore, it is aimed to compare the predispositions of children living in rural areas to physical education and sports lessons in terms of gender.

Methods: The sample of the study, which used cross-sectional survey design, one of the quantitative research methods, consisted of 125 people who were selected by convenience sampling among the children living in Tepedam Village of Özalp district of Van province. After removing the outliers from the analysis, 58 females (x=12.23 ±1.24) 64 males (x=12.58 ±1.25), a total of 122 individuals (x=12.42 ±1, 25) are included. "The Physical Education Predisposition Scale" developed by Hilland et al. (2009) and adapted into Turkish by Ünlü et al. (2015) was used in order to determine the predisposition of the participants towards physical education. SPSS 25.0 package program was used in the analysis of the data. Since the data are suitable for normal distribution, t-test for independent groups and ANOVA was used.

Findings and Result: In conclusion while no significant differences were found based on gender, class, or sports participation (p>0.05), significant differences were found based on whether or not the children engaged in leisure activities. Children who did not engage in leisure activities were found to have higher scores in the sub-dimension of perceived physical education worth compared to those who did engage in leisure activities. When examining the gender variable, it was found that the means in the sub-dimension of perceived physical education worth were similar (female=24.28, male=24.17). Although there was no significant difference in the sub-dimension of perceived physical education ability, the average for females (17.54) was found to be lower than males (19.32).