International Black Sea Coastline Countries Scientific Research Symposium V, Zonguldak, Türkiye, 28 - 29 Kasım 2020
Özet
Tüketim toplumu fikir, inanç, değer ve davranışların
üretilmesiyle ilişkili olarak gündelik hayatta gerçekliğin ve anlamın inşası ve
gizlenmesi süreçleriyle iç içe geçmiş çok boyutlu bir kavramdır. Tüketim, her geçen gün hızla değişip dönüşen bir satın alma eyleminden
daha çok kültürel bir süreçtir. Gündelik
hayatın inşa edilmiş bir olgu olduğunu unutturan ideolojilerin inşası ve
yeniden üretimi ise tüketimin odak noktasında bulunan sınıf, statü ve yaşam
tarzı ile ilişkili kimlikleri kavramsallaştırılma ve doğallaştırılma çabasıdır.
Postmodern kimlikler tüketim nesneleri üzerinden tanımlandığı için kimlik
inşası, değişken ve karmaşık bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Reklamlar
ise hem toplumsal cinsiyet rolü ideolojisi gibi kültürel değerleri yansıtan hem
de inşa eden ya da yeniden üreten kültürel bir araçtır. Bir başka ifadeyle reklamlar,
metalarla ilişkili olarak düşünme ve davranış kalıpları tasarlayarak toplumsal
anlam üretimi sürecinde kültürel bir araç olarak işlev görmektedir. Çünkü
reklamlar, kendisini üreten kültüre ilişkin anlam ve semboller oluşturarak
toplumsal cinsiyet gibi kültürel boyutlarla tüketiciye seslenmektedir. Geert
Hofstede’nin Kültürel Boyutlar Modeli teorisine göre eril ve dişil kültür
boyutu kadınlar ve erkekler arasındaki duygusal rollerdeki farklılıklara
dayanmaktadır ve Türkiye 55 puan ile dişil
kültürün özelliklerine sahip bir ülkedir. Buna durum, dişil kültürün
baskın olduğu Türk kültüründe, kültürün daha duygusal yönlerinin değerli olduğu
anlamına gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, Dünya Kadınlar Günü reklam
metinlerinde Türk kadınının toplumsal konumunu yeniden üretmek amacıyla
kullanılan anlam ve semboller ile Hofstede’nin erillik-dişillik boyutu
arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları
değerlendirerek, Hofstede’nin Türk kültürüne ilişkin oluşturduğu
erillik-dişillik boyutunun reklam stratejileri ile ilişkisini ortaya
koyabilmektir. Çünkü kadının toplumsal konumu gündelik hayata ilişkin önemli ip
uçları sunmaktadır. Çalışma kapsamında 8 Mart 2018, 2019 ve 2020 yıllarında
Dünya Kadınlar Günü’nde yayınlanan televizyon ve dijital reklamlar nitel
araştırma ve yorumlamacı yöntemlerden biri olan söylem analizi yöntemiyle
incelenecektir.
Anahtar kelimeler: reklam, kültür, toplumsal cinsiyet rolleri, Dünya
Kadınlar Günü.
Social Position of Turkish Women in International
Women’s Day Advertisements in the Context of Hofstede’s Masculinity-Femininity
Dimension
Abstract
Consumption society is a
multidimensional concept that is intertwined with the processes of constructing
and concealing reality and meaning in everyday life in relation to the
production of ideas, beliefs, values and behaviors. Consumption is more of a
cultural process than a purchasing action that changes and transforms day by
day. On the other hand, the construction and reproduction of ideologies that
make everyday life a constructed phenomenon is an effort to conceptualize and
naturalize identities associated with class, status and lifestyle which are at
the focus of consumption. Since postmodern identities are defined through
consumption objects, identity construction emerges as a variable and complex
process. Advertisements are a cultural tool that both reflects and constructs
or reproduces cultural values such as gender role ideology.In other words,
advertisements function as a cultural tool in the process of social meaning
creation by designing thinking and behavior patterns in relation to
commodities. Because advertisements address the consumer with cultural
dimensions such as gender by creating meanings and symbols related to the
culture that produced them.Geert Hofstede’s Cultural Dimensions according to
the model of masculinity-femininity dimension of culture theory is based on
differences in emotional roles between men and women, and Turkey (55 points) is
a country with the characteristics of the feminine culture. It means emotional
aspects of the culture are valuable in Turkish culture. The aim of this study
is to evaluate the similarities and differences between the meanings and
symbols used to reproduce the social position of Turkish women in the
International Women's Day advertising texts and the masculinity-femininity
dimension of Hofstede, and to reveal the relationship between the
masculinity-femininity dimension regarding Turkish culture and advertising
strategies. Because the social position of women offers important clues regarding
everyday life. In this context, International Women's Day television and
digital advertisements broadcasted on March 8, 2018, 2019, and 2020 will be
analyzed using discourse analysis method, which is one of qualitative research
and interpretation methods.
Keywords: advertising, culture, gender roles, International Women’s Day.
Özet
Tüketim toplumu fikir, inanç, değer ve davranışların
üretilmesiyle ilişkili olarak gündelik hayatta gerçekliğin ve anlamın inşası ve
gizlenmesi süreçleriyle iç içe geçmiş çok boyutlu bir kavramdır. Tüketim, her geçen gün hızla değişip dönüşen bir satın alma eyleminden
daha çok kültürel bir süreçtir. Gündelik
hayatın inşa edilmiş bir olgu olduğunu unutturan ideolojilerin inşası ve
yeniden üretimi ise tüketimin odak noktasında bulunan sınıf, statü ve yaşam
tarzı ile ilişkili kimlikleri kavramsallaştırılma ve doğallaştırılma çabasıdır.
Postmodern kimlikler tüketim nesneleri üzerinden tanımlandığı için kimlik
inşası, değişken ve karmaşık bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Reklamlar
ise hem toplumsal cinsiyet rolü ideolojisi gibi kültürel değerleri yansıtan hem
de inşa eden ya da yeniden üreten kültürel bir araçtır. Bir başka ifadeyle reklamlar,
metalarla ilişkili olarak düşünme ve davranış kalıpları tasarlayarak toplumsal
anlam üretimi sürecinde kültürel bir araç olarak işlev görmektedir. Çünkü
reklamlar, kendisini üreten kültüre ilişkin anlam ve semboller oluşturarak
toplumsal cinsiyet gibi kültürel boyutlarla tüketiciye seslenmektedir. Geert
Hofstede’nin Kültürel Boyutlar Modeli teorisine göre eril ve dişil kültür
boyutu kadınlar ve erkekler arasındaki duygusal rollerdeki farklılıklara
dayanmaktadır ve Türkiye 55 puan ile dişil
kültürün özelliklerine sahip bir ülkedir. Buna durum, dişil kültürün
baskın olduğu Türk kültüründe, kültürün daha duygusal yönlerinin değerli olduğu
anlamına gelmektedir. Bu çalışmanın amacı, Dünya Kadınlar Günü reklam
metinlerinde Türk kadınının toplumsal konumunu yeniden üretmek amacıyla
kullanılan anlam ve semboller ile Hofstede’nin erillik-dişillik boyutu
arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları
değerlendirerek, Hofstede’nin Türk kültürüne ilişkin oluşturduğu
erillik-dişillik boyutunun reklam stratejileri ile ilişkisini ortaya
koyabilmektir. Çünkü kadının toplumsal konumu gündelik hayata ilişkin önemli ip
uçları sunmaktadır. Çalışma kapsamında 8 Mart 2018, 2019 ve 2020 yıllarında
Dünya Kadınlar Günü’nde yayınlanan televizyon ve dijital reklamlar nitel
araştırma ve yorumlamacı yöntemlerden biri olan söylem analizi yöntemiyle
incelenecektir.
Anahtar kelimeler: reklam, kültür, toplumsal cinsiyet rolleri, Dünya
Kadınlar Günü.
Social Position of Turkish Women in International
Women’s Day Advertisements in the Context of Hofstede’s Masculinity-Femininity
Dimension
Abstract
Consumption society is a
multidimensional concept that is intertwined with the processes of constructing
and concealing reality and meaning in everyday life in relation to the
production of ideas, beliefs, values and behaviors. Consumption is more of a
cultural process than a purchasing action that changes and transforms day by
day. On the other hand, the construction and reproduction of ideologies that
make everyday life a constructed phenomenon is an effort to conceptualize and
naturalize identities associated with class, status and lifestyle which are at
the focus of consumption. Since postmodern identities are defined through
consumption objects, identity construction emerges as a variable and complex
process. Advertisements are a cultural tool that both reflects and constructs
or reproduces cultural values such as gender role ideology.In other words,
advertisements function as a cultural tool in the process of social meaning
creation by designing thinking and behavior patterns in relation to
commodities. Because advertisements address the consumer with cultural
dimensions such as gender by creating meanings and symbols related to the
culture that produced them.Geert Hofstede’s Cultural Dimensions according to
the model of masculinity-femininity dimension of culture theory is based on
differences in emotional roles between men and women, and Turkey (55 points) is
a country with the characteristics of the feminine culture. It means emotional
aspects of the culture are valuable in Turkish culture. The aim of this study
is to evaluate the similarities and differences between the meanings and
symbols used to reproduce the social position of Turkish women in the
International Women's Day advertising texts and the masculinity-femininity
dimension of Hofstede, and to reveal the relationship between the
masculinity-femininity dimension regarding Turkish culture and advertising
strategies. Because the social position of women offers important clues regarding
everyday life. In this context, International Women's Day television and
digital advertisements broadcasted on March 8, 2018, 2019, and 2020 will be
analyzed using discourse analysis method, which is one of qualitative research
and interpretation methods.
Keywords: advertising, culture, gender roles, International Women’s Day.