Experiencing Virtual Design Studios on Architectural Education During Covid-19


Creative Commons License

Özgüven Y., Şen Bayram A. K., Cantürk Akyildiz E.

XII. International Sinan Symposium, Edirne, Turkey, 8 - 09 April 2021, no.248, pp.511-520, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Edirne
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.511-520
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

Distance education, which dates back to the mid-19th century, today has become prevalent for informal education with the development of computer-based technologies. Although the number and scope of learning activities provided on online platforms are increasing day by day, formal education is not fully integrated into this process yet. In particular, applied disciplines such as architecture still follow conventional educational models. But, COVID-19 pandemic has necessitated distance education, and many architectural schools around the world have adapted to distance education since the spring semester of 2019-2020. In this context, recent world-wide conditions entail internet-based distance education and adaptation of architectural schools to this teaching and learning model. However, the peculiar nature of architectural design education causes some difficulties in this adaptation process. The basis of contemporary architectural education is the architectural design studios, where students acquire and develop their design skills. The architectural design studio is based on the idea that architectural design is a process to be experienced interactively by the collaboration of tutors and students rather than to be taught. Therefore, architectural design studios are based on experience, interaction and learning by doing rather than a traditional teaching-learning process. The learning takes place in the dynamic ambiance of the studio through interactions between the tutor and the student, the student and the student, the student and the project, instead of a linear transfer of knowledge from the instructor to learner. The disappearance of the studio spatially and its transfer to the digital environment raise questions as how these interactions are transformed and how the interactive environment of the studio can be reproduced. Obviously new educational approaches and methods for virtual architectural design studios are urgent to be developed. Therefore, it is essential to present, share and discuss diverse experiences of distance education. In this context, this study aims to share recent experiences on internet-based distance education of architectural design studios at Maltepe University, Faculty of Architecture and Design, in the spring semester of 2019-2020 and fall of 2020-2021. Discussing the potentials, which we all have little experience and information yet, as well as the aspects that need to be developed, will provide basic knowledge for future research on architectural design education.

19. yüzyılın ortalarında yazışma formları ile başlayan uzaktan eğitim, bilgisayar teknolojilerinin gelişimiyle günümüzde yaygın eğitim için bir norm haline gelmiştir. Çevrimiçi platformlarda sağlanan eğitim faaliyetlerinin sayısı ve kapsamı günden güne artmaktadır. Diğer yandan, örgün eğitimin henüz bu sürece tam olarak entegre olduğu söylenemez. Özellikle, tasarım ve mimarlık gibi uygulamalı disiplinler hâlâ geleneksel eğitim modelleri çerçevesinde eğitim faaliyetlerini sürdürmektedir. Ancak COVID-19 pandemisi, eğitim faaliyetlerinin uzaktan yapılmasını zorunlu hale getirmiş; mimarlık okulları 2019-2020 bahar yarıyılından itibaren uzaktan eğitime uyum sağlamak zorunda kalmıştır. Bu bağlamda, günümüz dünyasının koşullarının, internet-tabanlı uzaktan eğitimi ve mimarlık okullarının da bu yeni modele adapte olmasını zorunlu kıldığı açıktır.  Ne var ki, mimari tasarım eğitiminin kendine özgün yapısı, bu adaptasyon sürecinde bir takım zorlukları da beraberinde getirmektedir. Çağdaş mimarlık eğitiminin en önemli öğesi, mimar adaylarının tasarım becerilerini edindiği ve geliştirdiği mimari tasarım stüdyolarıdır. Mimari tasarım stüdyosunun temeli ise, mimari tasarımın öğretilecek bir olgu değil, yürütücü ve öğrencinin işbirliğiyle karşılıklı deneyimlenecek bir süreç olduğu görüşüdür. Bu nedenle, mimarlık eğitiminin omurgasını oluşturan mimari tasarım stüdyoları, deneyime, etkileşime ve geleneksel bir öğretme-öğrenme sürecinden ziyade bir deneme-yanılma sürecine dayanmaktadır. Stüdyodaki öğrenme, öğreticiden öğrenene doğru doğrusal bilgi akışı yerine, yürütücü-öğrenci, öğrenci-öğrenci, öğrenci-proje arasındaki etkileşimler aracılığıyla, stüdyonun interaktif ortamında gerçekleşmektedir. Stüdyonun mekân olarak ortadan kalkarak internet ortamına taşınması, bu etkileşimlerin ne şekilde dönüştüğü ve stüdyonun interaktif ortamının nasıl yeniden üretilebileceği sorularını gündeme getirmektedir. Bundan sonrası için, uzaktan eğitimle yürütülen tasarım stüdyolarında yeni yaklaşımlar ve yeni eğitim modelleri önerilmesi gerekliliği açıktır. Dolayısıyla, uzaktan eğitime ilişkin deneyimlerin ortaya konması, paylaşılması ve tartışılması son derece önemlidir. Bu bağlamda, bu çalışma, Maltepe Üniversitesi Mimarlık ve Tasarım Fakültesi'nde, 2019-2020 bahar ve 2020-2021 güz yarıyıllarında uygulanan, mimari tasarım stüdyolarının internet tabanlı uzaktan eğitimine ilişkin deneyimleri paylaşmayı amaçlamaktadır. Henüz hakkında çok az deneyim ve veriye sahip olduğumuz bu sürecin, potansiyelleriyle birlikte geliştirilmesi gereken yönlerinin de tartışılması, mimari tasarım eğitimi üzerine gelecek araştırmalar için önemli veriler sağlayacaktır.