Til ve İmlâ Metodikası Meseleleri Adlı Eserinin Işığında Bekir Çobanzade nin Dil ve İmlâ Öğretimiyle İlgili Görüşleri


Creative Commons License

Acar K.

Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, sa.1996, ss.7-13, 1999 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 1999
  • Dergi Adı: Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.7-13
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Kırımlı Türkolog ve şair Bekir Sıtkı Çobanzade, akademisyen olarak uzun yıllar Azerbaycan ve  Özbekistan'da da çalışmıştır. Çobanzade 1926 Bakû Türkoloji Kurultayında etkin olarak rol almış ve burada yeni Türk alfabesinin fonetik temellere dayanması gerektiğini savunmuştur. Çobanzade 1926 yılında Özbekistan'ın Semerkant şehrine, 1928'de ise Taşkent'e gelmiş, Özbekistan'da yeni alfabe komisyonunda çalışmış, üniversitede dersler vermiştir.  Çobanzade'nin Özbekistan yıllarında,  yazdığı eserlerden biri de Til ve İmla Metodikası Meseleleri adını taşımaktadır.  Yazar 1932'de yayımlanan bu eser, "İmlâ" ve "Gramer" başlıklı iki bölümden oluşmaktadır.

Bu makalede Çobanzade'nin sözü edilen eserinde dil ve imla öğretiminin yöntemleriyle ilgili olarak ortaya koyduğu "Dilin gelişme kanunlarını dikkate almanın" , "sadece teori ve pratikle yetinmemenin" ve "diğer alanlardan da malzeme almanın" gerekliliği gibi teklif ve tavsiyeler ele alınmıştır.