SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ALGISININ TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞINA ETKİSİ


Creative Commons License

Uzunkaya Şatır T.

Research Journal of Business and Management, cilt.10, sa.2, ss.69-80, 2023 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.17261/pressacademia.2023.1737
  • Dergi Adı: Research Journal of Business and Management
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM), Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.69-80
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı, sürdürülebilirlik algısının, elektronik ağızdan ağıza iletişimi ve satın alma niyetini, ne yönde etkilediğini belirlemektir. Sürdürülebilirlik algısı; atık kullanma ve azaltma, iklim değişikliği endişeleri, çevrenin korunmasına katkıda bulunma ve geri dönüşüm bileşenlerinden oluşmaktadır. Tüketici davranışları ise, elektronik ağızdan ağıza iletişim ve satın alma niyeti boyutlarıyla ele alınmaktadır. Veriler, beyaz eşya kullanan tüketicilerden, online anket yöntemiyle toplanmıştır ve ilişkileri test etmek için SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, beyaz eşya kullanan tüketiciler oluşturmaktadır. Evrene ulaşılmasının pratikte mümkün olmadığı dikkate alınarak, örnekleme yapılmıştır. Evren ile ilgili bir genelleme yapma hedefi öngörülmediğinden, tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre, araştırmanın katılımcıları, 517 kişiden oluşmaktadır. Araştırma bulgularına göre, sürdürülebilirlik algısı, elektronik ağızdan ağıza iletişimi ve satın alma niyetini olumlu yönde etkilemektedir. Sürdürülebilirlik algısı bileşenleri birlikte elektronik ağızdan ağıza iletişimi ve satın alma niyetini olumlu yönde etkilemektedir.

Purpose- The aim of the study is to determine how sustainability perception affects electronic word-of-mouth communication and purchase intention. The perception of sustainability consists of waste utilisation and minimisation, climate change concerns, contributing to environmental protection and recycling. Consumer behaviour is addressed with the dimensions of electronic word-of-mouth communication and purchase intention. Methodology- The data were collected from consumers who use white goods by online survey method and SPSS statistical programme was used to test the relationships. The population of the study consists of consumers who use white goods. Considering that it is not practically possible to reach the universe, sampling was used. Since it is not foreseen to make a generalisation about the population, convenience sampling method, one of the non-random sampling methods, was used. Accordingly, the participants of the study consisted of 517 people. Findings- In the study, sustainability perception positively affects electronic word-of-mouth communication and purchase intention. Moreover, sustainability perception components together positively affect electronic word-of-mouth communication and purchase intention. Conclusion- In recent years, negative impacts on natural ecosystems have increased the importance of the concept of sustainability. Consumers have an important role in ensuring sustainability. Consumers' increasing awareness of sustainability and parallel to this, increasing concerns affect their purchasing behaviour. Perceptions of sustainability strongly influence consumer purchase intentions, which in turn encourage positive online word-of-mouth marketing more effectively than traditional marketing tools.