IX. INTERNATIONAL HEALTH, ENGINEERING AND SCIENCE CONGRESS, Ankara, Türkiye, 27 - 29 Eylül 2024, cilt.1, sa.1, ss.91-103, (Tam Metin Bildiri)
Deniz taşımacılığı, küresel ticaret kapsamında yük taşımasının en çok yapıldığı taşıma türü
olarak liderliğini korumaktadır. Denize sınırı olan tüm ülkelerin sınır olmayan ülkelere göre
ekonomik anlamda öne geçmelerini sağlamaktadır. Deniz taşımacılığının gerçekleşmesini
sağlayan gemiler güvenli seyir yapmaları sayesinde deniz ticareti sürdürülebilmektedir.
Gemiler uluslararası sularda ağırlıklı meteoroloji olaylarından kaynaklı problemler
yaşamaktadırlar. Ağır hava koşullarından kaynaklı olası rotadan sapmalar, varış zamanında
gecikmeler, deniz ve hava olaylarından kaynaklı gemi kaynaklı hasar alma hatta gemi batma
olayları yaşanmaktadır. Bu sayılan sebeplerden dolayı deniz taşımacılığında gemiler
uluslararası sulara göre ülkelerin karasularında, boğaz, kanal ve dar su yollarında daha güvenli
seyirler gerçekleştirmektedirler. Fakat ülkelerin kara sularında güvenli seyir kavramı özellikle
son dönemlerde Kızıldeniz ve Aden Körfezi bölgesinde gemilere yönelik gerçekleştirilen
saldırılar bu görüşün ortadan kalkmasına sebep olmuştur. Dünya denizciliği, Kızıldeniz ve
Aden körfezinde gemilere yapılan saldırılardan kaynaklı çevresinde ticaret rotası açısından çok
önemli olan Süveyş kanalını kullanmaktan kaçınmaya başlamıştır. Süveyş kanalı dünya deniz
ticareti açısından alternatifsiz önemli bir geçiş noktası olan bu kanalın kullanılamaması
sonucunda yeni ticari rotalar belirlenmektedir.
Bu çalışmada dünya üzerinde alternatifi olmayan geçişlerden birisi olan Süveyş kanalının
önemi ve Ortadoğu’da devam etmekte olan İsrail – Filistin savaşında Süveyş kanalının genel
durumu ve gemi geçişleri incelenmeye çalışılmıştır. Süveyş kanalında meydana gelen gemi
saldırıları sonucunda oluşturulan yeni ticari rotaların deniz taşımacılığına maliyetleri
incelenmeye çalışılarak dünya denizciliğine yüklenen maliyet artışları da araştırılmaya
çalışılmıştır.