Global Academy Yayınevi, Ankara, 2023
Bilgiyi değere dönüştürerek kâr edenlerin ilgi odağında yer alan entelektüel sermaye kavramı, akademik ve sektörel alanlarda keşfedilmeye devam etmektedir. Kârları büyük ölçüde yeniliklerini ticarileştirmekten elde eden firmalar da entelektüel sermayelerinin yönetimiyle ilgilenmektedir. İnovasyon, organizasyonel başarının ve bir firmanın rekabet avantajını sürdürme yeteneğinin önemli bir anahtarıdır. Bu bağlamda inovasyon, rekabet avantajı elde etme söz konusu olduğunda, sabit veya değişen varlıklar gibi diğer geleneksel kaynaklardan daha kritik bir kaynaktır. Bu nedenle inovasyon üzerine araştırmalar, entelektüel sermayede inovasyonun kritik öncül olarak oynayabileceği rollere odaklanmaya doğru kaymaktadır.
Organizasyonlar inovasyon üretebilirler ve/veya benimseyebilirler. Entelektüel sermayenin inovasyon yaratılması yönündeki etkisi için daha fazla araştırmaya duyulan ihtiyaç artmaktadır. Entelektüel sermayeye olan ilgi, Tom Stewart'ın Fortune dergisindeki bir dizi makalesiyle alevlenmiş ve tüm bakışlar Stewart makalelerine çevrilmiştir. Stewart’ın “Entelektüel Sermaye, Örgütlerin Yeni Zenginliği” kitabı firmaların “beyin güçleri” (entelektüel sermaye) yoluyla nasıl değer yarattıkları üzerine odaklanmıştır (Sullivan, 1999). Entelektüel sermaye perspektifi başlangıçta bir kuruluştaki maddi olmayan varlıkların değer katkısını analiz etmek için bir çerçeve olarak geliştirilmiştir. Entelektüel sermaye beyanı hareketinin, İsveç'teki hizmet endüstrisindeki bazı uygulayıcıların finansal raporlamanın genişletilmesini önermesiyle 1980'lerin ortalarında başladığı söylenebilir (Bukh et al., 2001). Entelektüel sermayenin çok farklı tanımları yanında entelektüel sermaye yönetimi, klasik yönetim ve muhasebe uygulamaları altında tipik olarak belirtilmeyen soyut varlıkların, sistemlerin, süreçlerin, prosedürlerin ve diğer organizasyonel varlıkların değerlendirilmesi yoluyla bir şirketin maddi olmayan varlıklarını artırmayı, çıkarmayı ve ölçmeyi amaçlar. güvenilirlik analizine dayanmaktadır.
İnovatif okuryazar olan bireyler,
kariyerlerinde birçok alanda avantaja sahiptir. Entelektüel sermaye bileşenleri
dikkate alındığında, inovatif okuryazarlık beşerî sermaye ile ilişkilidir.
Tezimiz; özellikle beşerî sermaye, girişimcilik yönelimi ve inovasyon
boyutlarında inovatif okuryazarlığı daha iyi anlamayı amaçlayan teorik bir
çalışmadır.
Bu araştırmanın ikincil amacı
inovatif okuryazarlıktan hareketle, insan kaynakları yöneticileri ve uygulayıcıları tarafından kullanılabilecek
beşerî sermayeyi ölçmek için bir araç geliştirmek olacaktır. Ayrıca sınırları genişletilerek
entelektüel sermaye, kurum içi girişimcilik ve organizasyonel inovasyonu
etkileyen inovatif okuryazar bireyin taşıması gereken niteliklerin tanımlanıp,
ölçeklendirilmesi gelecekteki çalışmalar için öncül olacaktır. Mevcut inovasyon
tanımlarının ve ölçümlerinin derinlemesine ve ayrıntılı alanyazın taramasından
sonra, bu araştırma dört bölüme ayrılmıştır. I. Çalışma; inovatif okuryazarlık
kavramının teorik alt yapısını oluşturmayı amaçlamıştır. II. Çalışma;
maddelerin geliştirilmesine ve inovatif okuryazarlık ölçeğinin yapısının faktör
yapısını keşfetmeye odaklanmıştır. III. Çalışma; inovatif okuryazarlık
ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik analizine dayanmaktadır. IV. Çalışma ise;
bir model etrafında inovatif okuryazarlığı etkileyen değişkenlerle hipotez
testlerine cevap aranarak aralarındaki ilişkilerin ortaya çıkarılması
sağlanmıştır. Araştırma sonucunda geliştirilen inovatif okuryazarlık ölçeği
diğer araştırmacıların da kullanabilecekleri alternatif bir ölçme aracı
olacaktır.
Bu bağlamda kitabın önemli bir
boşluğu dolduracağı ve stratejik hedeflere katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
The concept of intellectual
capital, which is at the centre of attention of those who profit by converting
knowledge into value, continues to be explored in academic and sectoral fields.
Firms, whose profits derive largely from commercializing their innovations, are
also interested in the management of their intellectual capital. Innovation is
an important key to organizational success and a firm's ability to maintain
competitive advantage. In this context, innovation is a more critical resource
than other traditional resources, such as fixed or changing assets, when it
comes to obtaining a competitive advantage. For this reason, research on
innovation is shifting towards focusing on the roles in intellectual capital
that innovation can play as a critical premise
Organizations can generate and/or
adopt innovations. The need for more research is growing for the impact of
intellectual capital on innovation creation. Interest in intellectual capital
was ignited by a series of articles by Tom Stewart in Fortune magazine, and all
glances were turned to Stewart's articles. Stewart's book “Intellectual
Capital, the New Wealth of Organizations” focuses on how firms create value
through their “brainpower” (intellectual capital) (Sullivan, 1999). The
intellectual capital perspective was originally developed as a framework for
analyzing the value contribution of intangible assets in an organization. It
can be said that the intellectual capital declaration movement began in the
mid-1980s when some practitioners in the service industry in Sweden proposed
the expansion of financial reporting (Bukh et al., 2001). Apart from the very
different definitions of intellectual capital, intellectual capital management
aims to increase, subtract and measure the intangible assets of a company
through the evaluation of abstract assets, systems, processes, procedures and
other organizational assets that are not typically mentioned under classical
management and accounting practices. based on reliability analysis.
Innovatively literate individuals
have advantages in many areas in their careers. Considering the components of
intellectual capital, innovative literacy is related to human capital. Our
thesis is a theoretical study aimed at a better understanding of innovative
literacy, especially in the dimensions of human capital, entrepreneurship
orientation and innovation.
The secondary objective of this
research will be to develop a tool for measuring human capital that can be used
by human resource managers and practitioners, based on innovative literacy. In
addition, the definition and scaling of the qualities that the innovative
literate individual must possess that influence intellectual capital, in-house
entrepreneurship and organizational innovation will be a precursor for future
studies by expanding the boundaries. After an in-depth and detailed screening
of the domain of existing innovation definitions and measurements, this
research is divided into four parts. I. The study aimed to create the
theoretical framework of the innovative literacy concept. II. The study focuses
on the development of items and exploring the factor structure of the
innovative literacy scale. III. The study is based on the validity and
reliability analysis of the innovative literacy scale. IV. The study revealed
the relationships between them by searching for answers to hypothesis tests
with variables that affect innovative literacy around a model. The innovative
literacy scale developed as a result of the research will be an alternative
measurement tool that other researchers can also use
In this regard, it is envisaged
that the book will fill an important gap and contribute to strategic
objectives.