İnovatif Okuryazarlık


Yüksel A.

Global Academy Yayınevi, Ankara, 2023

  • Yayın Türü: Kitap / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Global Academy Yayınevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgiyi değere dönüştürerek kâr edenlerin ilgi odağında yer alan entelektüel sermaye kavramı, akademik ve sektörel alanlarda keşfedilmeye devam etmektedir. Kârları büyük ölçüde yeniliklerini ticarileştirmekten elde eden firmalar da entelektüel sermayelerinin yönetimiyle ilgilenmektedir. İnovasyon, organizasyonel başarının ve bir firmanın rekabet avantajını sürdürme yeteneğinin önemli bir anahtarıdır. Bu bağlamda inovasyon, rekabet avantajı elde etme söz konusu olduğunda, sabit veya değişen varlıklar gibi diğer geleneksel kaynaklardan daha kritik bir kaynaktır. Bu nedenle inovasyon üzerine araştırmalar, entelektüel sermayede inovasyonun kritik öncül olarak oynayabileceği rollere odaklanmaya doğru kaymaktadır. 

Organizasyonlar inovasyon üretebilirler ve/veya benimseyebilirler. Entelektüel sermayenin inovasyon yaratılması yönündeki etkisi için daha fazla araştırmaya duyulan ihtiyaç artmaktadır. Entelektüel sermayeye olan ilgi, Tom Stewart'ın Fortune dergisindeki bir dizi makalesiyle alevlenmiş ve tüm bakışlar Stewart makalelerine çevrilmiştir. Stewart’ın “Entelektüel Sermaye, Örgütlerin Yeni Zenginliği” kitabı firmaların “beyin güçleri” (entelektüel sermaye) yoluyla nasıl değer yarattıkları üzerine odaklanmıştır (Sullivan, 1999). Entelektüel sermaye perspektifi başlangıçta bir kuruluştaki maddi olmayan varlıkların değer katkısını analiz etmek için bir çerçeve olarak geliştirilmiştir. Entelektüel sermaye beyanı hareketinin, İsveç'teki hizmet endüstrisindeki bazı uygulayıcıların finansal raporlamanın genişletilmesini önermesiyle 1980'lerin ortalarında başladığı söylenebilir (Bukh et al., 2001). Entelektüel sermayenin çok farklı tanımları yanında entelektüel sermaye yönetimi, klasik yönetim ve muhasebe uygulamaları altında tipik olarak belirtilmeyen soyut varlıkların, sistemlerin, süreçlerin, prosedürlerin ve diğer organizasyonel varlıkların değerlendirilmesi yoluyla bir şirketin maddi olmayan varlıklarını artırmayı, çıkarmayı ve ölçmeyi amaçlar. güvenilirlik analizine dayanmaktadır. 

 İnovatif okuryazar olan bireyler, kariyerlerinde birçok alanda avantaja sahiptir. Entelektüel sermaye bileşenleri dikkate alındığında, inovatif okuryazarlık beşerî sermaye ile ilişkilidir. Tezimiz; özellikle beşerî sermaye, girişimcilik yönelimi ve inovasyon boyutlarında inovatif okuryazarlığı daha iyi anlamayı amaçlayan teorik bir çalışmadır.

Bu araştırmanın ikincil amacı inovatif okuryazarlıktan hareketle, insan kaynakları yöneticileri ve  uygulayıcıları tarafından kullanılabilecek beşerî sermayeyi ölçmek için bir araç geliştirmek olacaktır. Ayrıca sınırları genişletilerek entelektüel sermaye, kurum içi girişimcilik ve organizasyonel inovasyonu etkileyen inovatif okuryazar bireyin taşıması gereken niteliklerin tanımlanıp, ölçeklendirilmesi gelecekteki çalışmalar için öncül olacaktır. Mevcut inovasyon tanımlarının ve ölçümlerinin derinlemesine ve ayrıntılı alanyazın taramasından sonra, bu araştırma dört bölüme ayrılmıştır. I. Çalışma; inovatif okuryazarlık kavramının teorik alt yapısını oluşturmayı amaçlamıştır. II. Çalışma; maddelerin geliştirilmesine ve inovatif okuryazarlık ölçeğinin yapısının faktör yapısını keşfetmeye odaklanmıştır. III. Çalışma; inovatif okuryazarlık ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik analizine dayanmaktadır. IV. Çalışma ise; bir model etrafında inovatif okuryazarlığı etkileyen değişkenlerle hipotez testlerine cevap aranarak aralarındaki ilişkilerin ortaya çıkarılması sağlanmıştır. Araştırma sonucunda geliştirilen inovatif okuryazarlık ölçeği diğer araştırmacıların da kullanabilecekleri alternatif bir ölçme aracı olacaktır. 

Bu bağlamda kitabın önemli bir boşluğu dolduracağı ve stratejik hedeflere katkı sağlayacağı öngörülmektedir.

The concept of intellectual capital, which is at the centre of attention of those who profit by converting knowledge into value, continues to be explored in academic and sectoral fields. Firms, whose profits derive largely from commercializing their innovations, are also interested in the management of their intellectual capital. Innovation is an important key to organizational success and a firm's ability to maintain competitive advantage. In this context, innovation is a more critical resource than other traditional resources, such as fixed or changing assets, when it comes to obtaining a competitive advantage. For this reason, research on innovation is shifting towards focusing on the roles in intellectual capital that innovation can play as a critical premise

Organizations can generate and/or adopt innovations. The need for more research is growing for the impact of intellectual capital on innovation creation. Interest in intellectual capital was ignited by a series of articles by Tom Stewart in Fortune magazine, and all glances were turned to Stewart's articles. Stewart's book “Intellectual Capital, the New Wealth of Organizations” focuses on how firms create value through their “brainpower” (intellectual capital) (Sullivan, 1999). The intellectual capital perspective was originally developed as a framework for analyzing the value contribution of intangible assets in an organization. It can be said that the intellectual capital declaration movement began in the mid-1980s when some practitioners in the service industry in Sweden proposed the expansion of financial reporting (Bukh et al., 2001). Apart from the very different definitions of intellectual capital, intellectual capital management aims to increase, subtract and measure the intangible assets of a company through the evaluation of abstract assets, systems, processes, procedures and other organizational assets that are not typically mentioned under classical management and accounting practices. based on reliability analysis.

Innovatively literate individuals have advantages in many areas in their careers. Considering the components of intellectual capital, innovative literacy is related to human capital. Our thesis is a theoretical study aimed at a better understanding of innovative literacy, especially in the dimensions of human capital, entrepreneurship orientation and innovation.

The secondary objective of this research will be to develop a tool for measuring human capital that can be used by human resource managers and practitioners, based on innovative literacy. In addition, the definition and scaling of the qualities that the innovative literate individual must possess that influence intellectual capital, in-house entrepreneurship and organizational innovation will be a precursor for future studies by expanding the boundaries. After an in-depth and detailed screening of the domain of existing innovation definitions and measurements, this research is divided into four parts. I. The study aimed to create the theoretical framework of the innovative literacy concept. II. The study focuses on the development of items and exploring the factor structure of the innovative literacy scale. III. The study is based on the validity and reliability analysis of the innovative literacy scale. IV. The study revealed the relationships between them by searching for answers to hypothesis tests with variables that affect innovative literacy around a model. The innovative literacy scale developed as a result of the research will be an alternative measurement tool that other researchers can also use

In this regard, it is envisaged that the book will fill an important gap and contribute to strategic objectives.