Ankara-İzmı̇r Hızlı Tren Güzergâhında Derı̇n Zemı̇n Karıştırma (DSM) Yöntemı̇nı̇n Zemı̇n Taşıma Kapası̇tesı̇ne Etkı̇sı̇nı̇n İncelenmesı̇


Tunçsoy A., Engin S.

International Marmara Science and Social Sciences Congress, Kocaeli, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.302-309, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.302-309
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada birçok ülkede yaygın olarak kullanılan Derin Zemin Karıştırma (DSM) yöntemi, ileri düzey bir zemin iyileştirme tekniği olarak son yıllarda ülkemizde de uygulanmaya başlanmış ve Türk Standartları’na dahil edilmiştir. Zemin iyileştirme; zeminin mühendislik özelliklerinin çeşitli yöntemlerle iyileştirilerek istenilen performans düzeyine getirilmesini amaçlamaktadır. DSM yöntemi ise, çimento ve/veya diğer bağlayıcı malzemeler ile zeminin yerinde karıştırılarak iyileştirilmesini esas almaktadır. Bu çalışmada Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı Yapımı İşi kapsamında, KM: 20+580 – 22+700 arasında yer alan güzergâh dolgularının geoteknik değerlendirmeleri yapılmıştır. İlgili kesim için hazırlanan jeolojik model, yapılan saha ve laboratuvar çalışmaları ile arazi gözlemleri neticesinde güzergâh homojen bölgelere ayrılmıştır. Her bir bölgeyi temsilen kritik kesitler seçilmiş, seçilen bu kesitlerde DSM uygulaması öncesinde ve sonrasında deneylerden elde edilen zemin özellikleri karşılaştırılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler çerçevesinde DSM yönteminin hızlı tren hattı güzergâhında yer alan zeminlerin tasarıma esas özelliklerinin iyileştirilmesinde oldukça etkili olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmada, DSM yöntemine dair genel bir perspektif sunulmakta, örnek bir güzergâh üzerindeki uygulamalar aracılığıyla elde edilen bulgular paylaşılmakta ve bu yöntemin farklı projelerde daha etkin kullanımına yönelik katkı sunması amaçlanmaktadır.

The Deep Soil Mixing (DSM) method, which is widely used in many countries in the world, has recently been implemented in our country as an advanced soil improvement technique and has been included in Turkish Standards. Soil improvement aims to improve the engineering properties of the soil by various methods and bring it to the desired performance level. The DSM method is based on the improvement of the soil by mixing it in situ with cement and/or other binding materials. In this study, geotechnical evaluations of the route fills located between KM: 20+580 - 22+700 were made within the scope of the Ankara-İzmir High Speed Train Line Construction Work. The geological model prepared for the relevant section, the field and laboratory studies and field observations were used to divide the route into homogeneous regions. Critical sections were selected to represent each region, and the soil properties obtained from the experiments before and after the DSM application were compared in these selected sections. Within the framework of the data obtained in the study, it was observed that the DSM method was quite effective in improving the design-based properties of the soils located on the high speed train line route. In the study, a general perspective on the DSM method is presented, the findings obtained through applications on a sample route are shared, and it is aimed to contribute to the more effective use of this method in different projects.