Sosyal Medyanın Seçmenlerin Siyasal Kararlarına Etkileri Üzerine Twitter İçerik Analizi: 14 Mayıs 2023 Seçimleri


Sayımer İ., Gürbüz G.

İLASEM, Ankara, Türkiye, 23 - 24 Kasım 2023, ss.23-25

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.23-25
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde sosyal medyanın yükselişi siyasal iletişimi ve kamusal alanı dijital boyuta taşımıştır. Küresel çapta siyasi kampanya süreçlerinin en fazla kullanılan platformlarının başında gelen Twitter, özellikle seçmenlerle doğrudan iletişim kurmak, gündem oluşturmak, siyasal hedefleri ve programları tanıtmak açısından giderek daha güçlü bir siyasal alan olarak göze çarpmaktadır. Dolayısıyla seçim dönemlerinde hem siyasal adayların hem de seçmenlerin Twitter kullanım biçimleri incelenmeye değerdir. Güçlü bir kamu diplomasi aracı olarak tanımlanan ve Türkiye’de yoğun bir biçimde kullanılan Twitter, son zamanlarda artan etkileşim araştırmaları için önemli bir veri kaynağı sunmaktadır. Bu hususla gerçekleştirilen etkileşim araştırmasında adayların veya seçmenlerin sosyal ağ kullanım pratikleri yerine kamusal dolaşımı sağlaması ve seçmenlerin politik kararlarını etkilemesi açısından Twitter platformunda siyasal adaylar tarafından oluşturulan etiketlemelerin (hashtag#) yapılarına odaklanılmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’de 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan Cumhurbaşkanlığı seçimine katılan dört adayın Twitter’da ortaya koydukları çevrimiçi kampanya içeriklerini en çok kullanılan etiketlemeler (hashtag#) üzerinden incelemeyi, adayların çevrimiçi kampanya tarzları ile bu adaylara yönelik seçim desteği arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma için seçilen 15 Nisan – 14 Mayıs 2023 arasındaki tarih aralığı seçimden önceki son bir ayı kapsamakta olup en çok etkileşim alan etiketlemeler çerçevesinde toplamda 110.534 Twitter gönderisi analiz edilmiştir. Bu süreçteki günlük paylaşım dağılımları, en çok etkileşim alan paylaşımların değerleri, etiketlerin kullanıcı ağ haritası, etiketlerin kullanıcı kelime dağılımları ve etiketlerde en çok kullanılan kelimeler, söz konusu etiketlemelerin yapısını inceleme konusundaki ölçütler olarak belirlenmiştir. Cumhurbaşkanlığı seçimi ikinci tura kalmış ve 14 Mayıs 2023 seçimlerinde en çok oyu alan iki cumhurbaşkanı adayı 28 Mayıs 2023 tarihinde tekrar yarışmıştır. Ancak bu araştırmanın örneklemini ilk turda seçime katılan dört cumhurbaşkanı adayına özel açılan ve dolaşıma sokulan #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet ve #MemleketMeclise etiketlemeleri oluşturmaktadır. Çalışmanın sonunda genel olarak etiketlemelere yönelik seçim gününe doğru girilen iletilerin arttığı; kullanıcı ağ haritaları ve kelime seçilimleri izlendiğinde seçmenlerin siyasal ilgileri ve kararları üzerinde etkili olduğu; bu etiketlemeler ile seçim sonuçları arasında doğrudan bir ilişkinin var olduğu; Twitter’ın seçim zamanlarında siyasal adaylar tarafından etiketlemeler ile kullanımının seçmen davranışları üzerinde belirleyici olduğu bulguları elde edilmiştir. Yine çalışma sonunda öze lolarak etiketlemelere yönelik ise #OAnGeliyor etiketinde ulusal söylemlerin ağırlıklı olduğu; #SanaSöz etiketinde en fazla etkileşim alan iletilerin adayın kendisine ait olmadığı ve bu etikette yer alan kelimelerin doğrudan adayı olumlayıcı nitelikte olduğu; #TürkiyeSanaEmanet etiketinde milliyetçi ve dinî söylemlere ait kelimelerin daha yoğun kullanıldığı ve bu etiketlemenin adayın İstanbul mitingine özel olarak açıldığı; #MemleketMeclise etiketinde belirli kelimeler yerine daha genel söylemlerin yer aldığı ve etkileşim oranının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.