İLASEM, Ankara, Türkiye, 23 - 24 Kasım 2023, ss.23-25
Günümüzde sosyal medyanın yükselişi siyasal iletişimi ve kamusal alanı dijital boyuta
taşımıştır. Küresel çapta siyasi kampanya süreçlerinin en fazla kullanılan platformlarının
başında gelen Twitter, özellikle seçmenlerle doğrudan iletişim kurmak, gündem
oluşturmak, siyasal hedefleri ve programları tanıtmak açısından giderek daha güçlü bir
siyasal alan olarak göze çarpmaktadır. Dolayısıyla seçim dönemlerinde hem siyasal
adayların hem de seçmenlerin Twitter kullanım biçimleri incelenmeye değerdir. Güçlü bir
kamu diplomasi aracı olarak tanımlanan ve Türkiye’de yoğun bir biçimde kullanılan
Twitter, son zamanlarda artan etkileşim araştırmaları için önemli bir veri kaynağı
sunmaktadır. Bu hususla gerçekleştirilen etkileşim araştırmasında adayların veya
seçmenlerin sosyal ağ kullanım pratikleri yerine kamusal dolaşımı sağlaması ve
seçmenlerin politik kararlarını etkilemesi açısından Twitter platformunda siyasal adaylar
tarafından oluşturulan etiketlemelerin (hashtag#) yapılarına odaklanılmaktadır. Bu
çalışma, Türkiye’de 14 Mayıs 2023 tarihinde yapılan Cumhurbaşkanlığı seçimine katılan
dört adayın Twitter’da ortaya koydukları çevrimiçi kampanya içeriklerini en çok kullanılan
etiketlemeler (hashtag#) üzerinden incelemeyi, adayların çevrimiçi kampanya tarzları ile
bu adaylara yönelik seçim desteği arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır.
Araştırma için seçilen 15 Nisan – 14 Mayıs 2023 arasındaki tarih aralığı seçimden önceki
son bir ayı kapsamakta olup en çok etkileşim alan etiketlemeler çerçevesinde toplamda
110.534 Twitter gönderisi analiz edilmiştir. Bu süreçteki günlük paylaşım dağılımları, en
çok etkileşim alan paylaşımların değerleri, etiketlerin kullanıcı ağ haritası, etiketlerin
kullanıcı kelime dağılımları ve etiketlerde en çok kullanılan kelimeler, söz konusu
etiketlemelerin yapısını inceleme konusundaki ölçütler olarak belirlenmiştir.
Cumhurbaşkanlığı seçimi ikinci tura kalmış ve 14 Mayıs 2023 seçimlerinde en çok oyu alan
iki cumhurbaşkanı adayı 28 Mayıs 2023 tarihinde tekrar yarışmıştır. Ancak bu araştırmanın
örneklemini ilk turda seçime katılan dört cumhurbaşkanı adayına özel açılan ve dolaşıma
sokulan #OAnGeliyor, #SanaSöz, #TürkiyeSanaEmanet ve #MemleketMeclise
etiketlemeleri oluşturmaktadır. Çalışmanın sonunda genel olarak etiketlemelere yönelik
seçim gününe doğru girilen iletilerin arttığı; kullanıcı ağ haritaları ve kelime seçilimleri
izlendiğinde seçmenlerin siyasal ilgileri ve kararları üzerinde etkili olduğu; bu
etiketlemeler ile seçim sonuçları arasında doğrudan bir ilişkinin var olduğu; Twitter’ın
seçim zamanlarında siyasal adaylar tarafından etiketlemeler ile kullanımının seçmen
davranışları üzerinde belirleyici olduğu bulguları elde edilmiştir. Yine çalışma sonunda öze lolarak etiketlemelere yönelik ise #OAnGeliyor etiketinde ulusal söylemlerin ağırlıklı
olduğu; #SanaSöz etiketinde en fazla etkileşim alan iletilerin adayın kendisine ait olmadığı
ve bu etikette yer alan kelimelerin doğrudan adayı olumlayıcı nitelikte olduğu;
#TürkiyeSanaEmanet etiketinde milliyetçi ve dinî söylemlere ait kelimelerin daha yoğun
kullanıldığı ve bu etiketlemenin adayın İstanbul mitingine özel olarak açıldığı;
#MemleketMeclise etiketinde belirli kelimeler yerine daha genel söylemlerin yer aldığı ve
etkileşim oranının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır.