Öğretmen adaylarının bakış açısıyla 21. yüzyılda dijital öğrenme


Durdu L.

10th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Rize, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2016, ss.236

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.236
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öğretmenin öğretme ve öğrenmeye yönelik görüşleri ve deneyimleri öğrencilerin okul başarısını etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Bu nedenle öğretmenlerin ve özellikle öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenmeye yönelik görüş ve algılarının ortaya çıkarılması, değişime uğraması ve bu değişim sürecinin gözlemlenmesi önemlidir. Bu araştırma, öğretmen adaylarındaki bu değişim sürecini açıklamaya çalışan uzun soluklu bir araştırmanın birinci aşamasıdır. Bu çalışma kapsamında Sınıf Öğretmenliği 1. Sınıf öğretmen adayları dijital dünyada öğretmen, öğrenci ve öğrenmeye yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya 54 birinci sınıf öğretmen adayı katılmıştır. Verilerin toplanmasında ve analizinde nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve öğretmen adaylarının “21.yüzyılın dijital dünyasında öğretmen ve öğrenci nasıl olmalıdır?”, “Dijital dünyada öğrenme nasıl olmalıdır?” ve “Dijital dünyada teknoloji eğitim-öğretim ortamlarında nasıl kullanılmalıdır?” sorularına verdikleri yanıtlar analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının ifadeleri kodlanarak kategoriler oluşturulmuştur. Oluşturulan kategoriler önceden araştırmacı tarafından belirlenmiş teknoloji, öğretmen, öğrenci ve öğrenme ana temaları altında yer alacak şekilde gruplandırılmıştır. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının teknolojinin eğitim-öğretim ortamlarında kullanılmasının gerektiğini düşündüklerini göstermektedir. Taraftan teknolojinin daha çok görsel materyallerin öğretim sürecine katkı sağlamak için ve zaman tasarrufu kazanmak için kullanılabileceğini ifade etmişlerdir. 21.yüzyılda öğretmenin teknoloji okuryazarı olması gerektiği ve derslerinde çeşitli teknolojileri kullanabilmesi gerektiği yönündeki ifadeler öne çıkmıştır. Dijital dünyada öğrencinin ise teknolojiyi, özelde interneti, kullanarak bilgiye daha kolay ve hızlı erişebildikleri ifade edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının, okulda öğrendikleri bilgileri teknoloji sayesinde evde tekrar edebilmelerinin mümkün olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak 21.yüzyılda öğrenme sürecine yönelik sonuçlar ise, öğrenme süreçlerinin daha çok görsel materyallerle zenginleşeceğine ve öğrenme sürecinin daha eğlenceli olacağına yöneliktir. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının teknolojiyle bütünleştirilmiş eğitim öğretim ortamlarında öğrenme süreçlerini bilgiye erişim ve görsel materyal zenginliği açısından dar bir kapsamda, daha çok bilişsel kuramlar çerçevesinde, algıladıklarını göstermektedir. Eğitim Fakültelerinde, öğretmen adaylarına teknolojinin, biraz daha yapılandırmacı kuramların önerileri doğrultusunda, bilgiye erişmeye ek olarak bilgiyi üretme ve yapılandırma, işbirlikçi çalışma, iletişim ve bilgiyi paylaşma çerçevesinde kullanılabileceğinin gösterilmesi gerekmektedir.