10th International Computer and Instructional Technologies Symposium, Rize, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2016, ss.236
Öğretmenin öğretme ve
öğrenmeye yönelik görüşleri ve deneyimleri öğrencilerin okul başarısını
etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Bu nedenle öğretmenlerin ve
özellikle öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenmeye yönelik görüş ve algılarının
ortaya çıkarılması, değişime uğraması ve bu değişim sürecinin gözlemlenmesi önemlidir.
Bu araştırma, öğretmen adaylarındaki bu değişim sürecini açıklamaya çalışan
uzun soluklu bir araştırmanın birinci aşamasıdır. Bu çalışma kapsamında Sınıf Öğretmenliği
1. Sınıf öğretmen adayları dijital dünyada öğretmen, öğrenci ve öğrenmeye
yönelik görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya 54 birinci sınıf öğretmen
adayı katılmıştır. Verilerin toplanmasında ve analizinde nitel araştırma
yöntemi kullanılmış ve öğretmen adaylarının “21.yüzyılın dijital dünyasında öğretmen
ve öğrenci nasıl olmalıdır?”, “Dijital dünyada öğrenme nasıl olmalıdır?” ve “Dijital
dünyada teknoloji eğitim-öğretim ortamlarında nasıl kullanılmalıdır?” sorularına
verdikleri yanıtlar analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının ifadeleri
kodlanarak kategoriler oluşturulmuştur. Oluşturulan kategoriler önceden araştırmacı
tarafından belirlenmiş teknoloji, öğretmen, öğrenci ve öğrenme ana temaları altında
yer alacak şekilde gruplandırılmıştır. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının
teknolojinin eğitim-öğretim ortamlarında kullanılmasının gerektiğini düşündüklerini
göstermektedir. Taraftan teknolojinin daha çok görsel materyallerin öğretim
sürecine katkı sağlamak için ve zaman tasarrufu kazanmak için kullanılabileceğini
ifade etmişlerdir. 21.yüzyılda öğretmenin teknoloji okuryazarı olması gerektiği
ve derslerinde çeşitli teknolojileri kullanabilmesi gerektiği yönündeki
ifadeler öne çıkmıştır. Dijital dünyada öğrencinin ise teknolojiyi, özelde
interneti, kullanarak bilgiye daha kolay ve hızlı erişebildikleri ifade edilmiştir.
Ayrıca öğretmen adaylarının, okulda öğrendikleri bilgileri teknoloji sayesinde
evde tekrar edebilmelerinin mümkün olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak 21.yüzyılda
öğrenme sürecine yönelik sonuçlar ise, öğrenme süreçlerinin daha çok görsel
materyallerle zenginleşeceğine ve öğrenme sürecinin daha eğlenceli olacağına
yöneliktir. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının teknolojiyle bütünleştirilmiş
eğitim öğretim ortamlarında öğrenme süreçlerini bilgiye erişim ve görsel
materyal zenginliği açısından dar bir kapsamda, daha çok bilişsel kuramlar
çerçevesinde, algıladıklarını göstermektedir. Eğitim Fakültelerinde, öğretmen
adaylarına teknolojinin, biraz daha yapılandırmacı kuramların önerileri doğrultusunda,
bilgiye erişmeye ek olarak bilgiyi üretme ve yapılandırma, işbirlikçi çalışma,
iletişim ve bilgiyi paylaşma çerçevesinde kullanılabileceğinin gösterilmesi
gerekmektedir.