FEN BİLİMLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TIMSS SINAVI ÖĞRENME VE BİLİŞSEL ALANLARININ KARŞILAŞTIRILMASI


Temel C., Özata Yücel E.

USBILIM 2nd International Conference on Education Studies, Ankara, Türkiye, 21 - 22 Mayıs 2022, ss.92-93

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.92-93
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fen eğitimi programının hedeflerine ulaşması, bilim toplumu olabilmenin temellerinin atılmasına yardımcı olacaktır. Bu nedenle bu hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı zaman zaman gerçekleştirilen çeşitli ulusal ve uluslararası sınavlarla test edilmektedir. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), PISA (Programme for International Student Assessment) gibi uluslararası sınavlara da fen ve matematik eğitimindeki başarı durumları uluslararası boyutta görmek için fırsat sağlamaktadır. TIMSS 60’dan fazla ülkede gerçekleştirilen ve öğrencilerin fen bilgisi ve matematik derslerindeki bilgilerini ölçen uluslararası ölçekli bir sınavdır. Bu araştırmada Türkiye fen bilimleri dersi öğretim programı ile TIMSS fen bilimleri sınavının öğrenme alanları ve bilişsel alanlar boyutlarında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmamızda nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Karşılaştırmalara, TIMSS’ in uygulandığı sınıf seviyeleri nedeniyle 5. ve 8. sınıf düzeyinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenme alanları 5. sınıflarda Canlı Bilimler, Fiziksel Bilimler ve Yer Bilimi olarak; 8. sınıflarda Fizik, Kimya, Biyoloji ve Yer Bilimi olarak analiz edilmiştir. Bilişsel alanlarda ise bilme, uygulama ve akıl yürütme olmak üzere üç bilişsel alanda dağılım incelenmiştir. Sonuç olarak 5. sınıf düzeyinde ‘Canlı Bilimler’, ‘Fiziksel Bilimler’; 8. sınıf düzeyinde ise ‘Yer Bilimi’ ve ‘Kimya’ öğrenme alanlarında TIMSS ve fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının dağılımının farklılık gösterdiği görülmüştür. Bilişsel alanlar incelendiğinde ise ‘Uygulama’ bilişsel alanı hem 5. sınıf düzeyinde hem de 8. sınıf düzeyinde TIMSS fen bilimleri bilişsel alanları ve fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının en fazla benzerlik gösterirken ‘Bilme’ ve ‘Akıl Yürütme’ bilişsel alanlarının farklılık gösterdiği görülmüştür.

Anahtar Kelimeler : Bilişsel Alan, Fen Bilgisi Öğretim Programı, Öğrenme Alanı, TIMSS
Achieving the goals of the science education program will help lay the foundations of being a science society. For this reason, whether these goals are achieved or not is tested with various national and international exams that are held from time to time. International exams such as TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) and PISA (Program for International Student Assessment) provide an opportunity to see the success in science and mathematics education on an international scale. TIMSS is an international test that is held in more than 60 countries and measures students' knowledge in science and mathematics courses. In this research, it is aimed to compare the Turkish science curriculum and the TIMSS science exam in terms of learning areas and cognitive areas. In our research, document analysis, one of the qualitative research methods, was used. Comparisons were made at the 5th and 8th grade levels due to the grade levels to which TIMSS was applied. Learning areas are analyzed as Life Sciences, Physical Sciences and Earth Science in 5th grades; in 8th grades as Physics, Chemistry, Biology and Earth Science. In the cognitive domains, the distribution was examined in three cognitive domains: knowing, applying and reasoning. As a result, it was observed that the distribution of TIMSS and science curriculum outcomes in the learning areas of 'differed in the learning areas of 'Living Sciences', 'Physical Sciences' at the 5th grade level and ‘Earth Science' and 'Chemistry' at the 8th grade level. When the cognitive domains were examined, it was seen that while the cognitive domains of "Application" showed the most similarity in both the 5th grade and 8th grade levels, TIMSS science cognitive domains and science curriculum outcomes, while the cognitive domains of "Knowing" and "Reasoning" differed.

Keywords: cognitive domain, science curriculum, learning areas, TIMSS