USBILIM 2nd International Conference on Education Studies, Ankara, Türkiye, 21 - 22 Mayıs 2022, ss.92-93
Fen eğitimi programının hedeflerine ulaşması, bilim toplumu olabilmenin temellerinin atılmasına yardımcı olacaktır. Bu nedenle bu hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı zaman zaman gerçekleştirilen çeşitli ulusal ve uluslararası sınavlarla test edilmektedir. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), PISA (Programme for International Student Assessment) gibi uluslararası sınavlara da fen ve matematik eğitimindeki başarı durumları uluslararası boyutta görmek için fırsat sağlamaktadır. TIMSS 60’dan fazla ülkede gerçekleştirilen ve öğrencilerin fen bilgisi ve matematik derslerindeki bilgilerini ölçen uluslararası ölçekli bir sınavdır. Bu araştırmada Türkiye fen bilimleri dersi öğretim programı ile TIMSS fen bilimleri sınavının öğrenme alanları ve bilişsel alanlar boyutlarında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmamızda nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Karşılaştırmalara, TIMSS’ in uygulandığı sınıf seviyeleri nedeniyle 5. ve 8. sınıf düzeyinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenme alanları 5. sınıflarda Canlı Bilimler, Fiziksel Bilimler ve Yer Bilimi olarak; 8. sınıflarda Fizik, Kimya, Biyoloji ve Yer Bilimi olarak analiz edilmiştir. Bilişsel alanlarda ise bilme, uygulama ve akıl yürütme olmak üzere üç bilişsel alanda dağılım incelenmiştir. Sonuç olarak 5. sınıf düzeyinde ‘Canlı Bilimler’, ‘Fiziksel Bilimler’; 8. sınıf düzeyinde ise ‘Yer Bilimi’ ve ‘Kimya’ öğrenme alanlarında TIMSS ve fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının dağılımının farklılık gösterdiği görülmüştür. Bilişsel alanlar incelendiğinde ise ‘Uygulama’ bilişsel alanı hem 5. sınıf düzeyinde hem de 8. sınıf düzeyinde TIMSS fen bilimleri bilişsel alanları ve fen bilimleri öğretim programı kazanımlarının en fazla benzerlik gösterirken ‘Bilme’ ve ‘Akıl Yürütme’ bilişsel alanlarının farklılık gösterdiği görülmüştür.