Kelâm Anabilim Dalları 25. Koordinasyon Toplantısı: Kelâm'ın Konumu: Kavram Haritası, Etkinliği ve Eğitimi Sempozyumu, Karabük, Türkiye, 10 - 12 Haziran 2022, ss.1-26
Bu çalışmada Türkiye’deki ilahiyat fakültelerinde ders olarak okutulan kelâm
ilminin kelâm akademisyenleri nezdindeki konumu, katılımcıların online anket
üzerinden verdiği cevaplardan hareketle değerlendirilmeye çalışılmıştır. Türkiye’de üç
yüzü aşkın kelâm akademisyeni aktif görev yapmaktadır. Bu akademisyenler ilahiyat
fakültelerinde Temel İslâm Bilimlerinin başat alanlarından olan kelâm ilmini hem ders
olarak okutmakta hem de aktif akademik faaliyetlerini kelâm alanında
yoğunlaştırmaktadır. Dolayısıyla kelâm akademisyenlerinin okuttukları kelâm derslerine
dair yaklaşımları, alan içi denetim için ehemmiyeti haizdir.
Katılımcılara yöneltilen sorular kelâm koordinasyon toplantıları, kelâm dersleri,
kelâm.org sitesi ve Kader Dergisi’ne yönelik olmak üzere dört kısımda toplanmıştır.
Cevaplardaki korelasyonu ölçmek adına her bir katılımcının unvanı, çalıştığı kurumu,
yaşı, cinsiyeti gibi bilgileri işaretlemesi istenmekle birlikte isimleri ve e-posta adresleri
gibi kişisel bilgileri talep edilmemiştir. Bu çalışmada öncelikle uygulanan anketin yöntemi
ve ilk bulgulara dair temel bilgiler verildikten sonra katılımcıların verdikleri cevapların
sayısal verileri unvanlarına göre düzenlenip tablo şeklinde sunulmuştur. Her bir tablonun
ardından verilen cevapların sayısal veriler ile unvan korelasyonu üzerinden bir
yorumlamasına gidilmiştir. Ankette sorulan soruların tümü bu çalışmaya dahil edilmemiş
olup yalnızca en belirleyici olduğu düşünülen sorulara verilen cevaplar temel alınmıştır.
Kelâm akademisyenlerinin aralarındaki iş birliğini, ilahiyat fakültelerinde okutulan
kelâm derslerinin mahiyetini, ortak dijital girişim olan kelâm.org sitesini ve kelâm
araştırmalarına yoğunlaşan Kader Dergisi’ne dair tutumlarını belirlemek kuşkusuz kelâm
ilminin Türkiye’deki konumuna dair bazı önemli hususların açığa çıkarılmasını mümkün
kılacaktır. Söz konusu hususların objektif bir sunumu için gerekli olan somut verileri
sağlamayı amaçlayan bu çalışmada, elde edilen verilerin ortak bir platformda detaylı bir
şekilde incelenmesini ve kelâm ilminin geleceğine dair mütevazı bir katkı sağlamasını
ümit ediyoruz.