Kelâm Akademisyenlerinin Kelâm'a İlişkin Tutumları


Satılmış A., Kır B.

Kelâm Anabilim Dalları 25. Koordinasyon Toplantısı: Kelâm'ın Konumu: Kavram Haritası, Etkinliği ve Eğitimi Sempozyumu, Karabük, Türkiye, 10 - 12 Haziran 2022, ss.1-26

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Karabük
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-26
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada Türkiye’deki ilahiyat fakültelerinde ders olarak okutulan kelâm ilminin kelâm akademisyenleri nezdindeki konumu, katılımcıların online anket üzerinden verdiği cevaplardan hareketle değerlendirilmeye çalışılmıştır. Türkiye’de üç yüzü aşkın kelâm akademisyeni aktif görev yapmaktadır. Bu akademisyenler ilahiyat fakültelerinde Temel İslâm Bilimlerinin başat alanlarından olan kelâm ilmini hem ders olarak okutmakta hem de aktif akademik faaliyetlerini kelâm alanında yoğunlaştırmaktadır. Dolayısıyla kelâm akademisyenlerinin okuttukları kelâm derslerine dair yaklaşımları, alan içi denetim için ehemmiyeti haizdir. Katılımcılara yöneltilen sorular kelâm koordinasyon toplantıları, kelâm dersleri, kelâm.org sitesi ve Kader Dergisi’ne yönelik olmak üzere dört kısımda toplanmıştır. Cevaplardaki korelasyonu ölçmek adına her bir katılımcının unvanı, çalıştığı kurumu, yaşı, cinsiyeti gibi bilgileri işaretlemesi istenmekle birlikte isimleri ve e-posta adresleri gibi kişisel bilgileri talep edilmemiştir. Bu çalışmada öncelikle uygulanan anketin yöntemi ve ilk bulgulara dair temel bilgiler verildikten sonra katılımcıların verdikleri cevapların sayısal verileri unvanlarına göre düzenlenip tablo şeklinde sunulmuştur. Her bir tablonun ardından verilen cevapların sayısal veriler ile unvan korelasyonu üzerinden bir yorumlamasına gidilmiştir. Ankette sorulan soruların tümü bu çalışmaya dahil edilmemiş olup yalnızca en belirleyici olduğu düşünülen sorulara verilen cevaplar temel alınmıştır. Kelâm akademisyenlerinin aralarındaki iş birliğini, ilahiyat fakültelerinde okutulan kelâm derslerinin mahiyetini, ortak dijital girişim olan kelâm.org sitesini ve kelâm araştırmalarına yoğunlaşan Kader Dergisi’ne dair tutumlarını belirlemek kuşkusuz kelâm ilminin Türkiye’deki konumuna dair bazı önemli hususların açığa çıkarılmasını mümkün kılacaktır. Söz konusu hususların objektif bir sunumu için gerekli olan somut verileri sağlamayı amaçlayan bu çalışmada, elde edilen verilerin ortak bir platformda detaylı bir şekilde incelenmesini ve kelâm ilminin geleceğine dair mütevazı bir katkı sağlamasını ümit ediyoruz.