BİLTEK VII. International Symposium on Current Developments in Science, Technology and Social Sciences, Ankara, Türkiye, 26 Mayıs - 27 Ekim 2023, ss.1247-1260
Renklerin bireyler üzerindeki psikolojik etkisi sosyal bilimler literatüründe birçok çalışmanın
merkezinde yer almaktadır. Reklamcılık alanında da renklerin tasarlanan anlama göre değişen işlevleri
ve çağrışımları altı çizilen bir konudur. .ünkü reklamlarda kullanılan renkler hem duygusal hem de
rasyonel çekicilikleri gü.lendiren ve anlamın tasarlanmasında etkili olan en önemli görsel öğelerin
başında gelmektedir. Bir başka ifadeyle renkler, reklam tasarımındaki mesajın hedef kitleye iletiminin
başarılı olması için vazgeçilmez bir unsurdur. Reklamın hedef kitlesinin görsel algısı göz .nünde
bulundurularak kullanılan renkler, çevreye yönelik duyarlılığın oluşması ya da gü.lendirilmesi
konusunda hedef kitleyi olumlu bir biçimde etkileyebilecek çarpıcı bir strateji olabilmektedir. Bu
varsayım ve tespitler doğrultusunda çalışmanın temel amacı, tüketiciyi iklim krizinin ..zümünde
kolektif ve bireysel eyleme geçirmek amacıyla tasarlanan yeşil reklamlarda hangi renklerin yoğun olarak
kullanıldığını tespit etmektir. Çalışmada, amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen “Dünya Çevre Günü”
ve “Dünya Su Günü”nde yayınlanan reklamlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Ayrıca yapılan
literatür taraması sonucunda hem gündelik hayat hem de pazarlama ve reklamcılık bakış açısından
hareketle çeşitli renklerin önemi ve anlamı incelenmiştir. Çalışma sonuçları, Dünya Çevre Günü’nde
yayınlanan reklamlarda kullanım sıklığına göre sırasıyla “mavi, beyaz, kahverengi, yeşil, sarı, kırmızı,
şeffaf, siyah, gri, pembe” renklerinin kullanıldığı saptanmıştır. Dünya Su Günü’nde yayınlanan
reklamlarda ise “kırmızı, mavi, yeşil, beyaz, siyah, gri, kahverengi, turuncu, sarı, şeffaf” renklerinin
vurgulandığı ortaya çıkmıştır.