International Eurasian Educational Research Congress, Kocaeli, Türkiye, 21 - 24 Mayıs 2024, ss.231-237, (Tam Metin Bildiri)
Yapılan araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının dikkat kontrolü ve duygu düzenleme becerileri ile sosyal medya bağımlılıkları arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama desenine uygundur. Araştırmaya kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla belirlenen ve çalışmaya gönüllü olarak katılma konusunda istekli olan 459 okul öncesi eğitimi öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında sosyal medya bağımlılığını değerlendirmek için Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, dikkat kontrolü becerisini değerlendirmek için Öz Düzenleme Ölçeği ile duygu düzenleme becerilerini değerlendirmek için Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz, korelasyon ve regresyon analizi ile ANOVA testinden yararlanılmıştır. Verilerin güvenirliğini ortaya koymak için Cronbach Alpha değerleri hesaplanmıştır. Bu araştırma için ise; Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği’nin meşguliyet, duygu-durum düzenleme, tekrarlama ve çatışma alt boyutları ile toplam puanının Cronbach Alpha katsayısı değerleri sırasıyla 0,92, 0,92, 0,89, 0,95 ve 0,97 olarak bulunmuştur. Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği alt boyutları olan açıklık, amaçlar, dürtü, stratejiler ve kabul etmeme faktörlerine ait Cronbach Alpha katsayısı değerleri sırasıyla 0,80, 0,81, 0,85, 0,88 ve 0,83 olarak hesaplanmıştır. Öz Düzenleme Ölçeği, Cronbach Alpha katsayısı değeri ise.84’tür. Araştırma sonucuna göre, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının dikkat kontrolü ortalamanın üzerinde, duygu düzenleme güçlüğü ortalamanın altında ve sosyal medya bağımlılıklarının az bağımlı kategorisinde olduğu görülmüştür. Bununla beraber, sınıf düzeyi okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının duygu düzenleme güçlüğü ile sosyal medya bağımlılıkları puanlarında anlamlı farklılık yaratmıştır. Araştırmada ayrıca okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının dikkat kontrolü ve duygu düzenleme becerilerinin birlikte sosyal medya bağımlılıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar sözcükler: Okul öncesi eğitimi, Sosyal medya bağımlılığı, Dikkat kontrolü, Duygu düzenleme.
The purpose of this research is to determine how pre-service early childhood education teachers’ social media addictions relate to their ability to control their attention and emotions. The research is in accordance with the relational survey design, which is one of the quantitative research methods. A total of 459 pre-service preschool education teachers, who were determined through convenience sampling and who were willingly agreed to take part in the research on a voluntary basis, participated in the study. Social Media Addiction Scale was used to assess social media addiction, Self-Regulation Scale was used to assess attention control skills, and Emotion Regulation Difficulty Scale was used to assess emotion regulation skills. Descriptive analysis, correlation and regression analysis and ANOVA test were used to analyse the data. Cronbach Alpha calculated to reveal the reliability of the data. For this study, the Cronbach's Alpha coefficient values of the preoccupation, emotion-state regulation, repetition and conflict sub-dimensions of the Social Media Addiction Scale and the total score were found to be 0.92, 0.92, 0.89, 0.95 and 0.97, respectively. The Cronbach Alpha coefficient values of the sub-dimensions of the Difficulty in Emotion Regulation Scale, which are openness, goals, impulse, strategies and non-acceptance factors, were calculated as 0.80, 0.81, 0.85, 0.88 and 0.83, respectively. The Cronbach Alpha coefficient value of the Self-Regulation Scale is .84. In light of the study’s findings, it was seen that pre-service preschool education teachers' attention control was above average, emotion regulation difficulty was below average and social media addictions were in the low addiction category. However, there was a substantial difference in the emotion regulation difficulty and social media addiction ratings of pre-service early childhood education teachers based on their grade level. It was also concluded that attention control and emotion regulation skills of pre-service early childhood education teachers together predicted their social media addictions.
Keywords: Early childhood education, Social media addiction, Attention control, Emotion regulation