Yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi


PEKSÖZ E., ULUSOY Y. Ö.

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi (Online), cilt.7, sa.2, ss.408-431, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı yatılı bölge ortaokullarında okuyan öğrencilerin psikolojik sağlamlıkları ve sosyal destek algılarını incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ağrı ilinde yatılı bölge ortaokullarında öğrenim gören 209 kız, 163 erkek olmak üzere toplam 372 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan Demografik Bilgi Formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi aşamasında SPSS-16 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin psikolojik sağlamlıkları ile sosyal destek algıları arasında negatif, anlamlı bir ilişki bulunmuş; öğrencilerin sosyal destek algılarının psikolojik sağlamlıklarını yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu araştırmada öğrencilerin psikolojik sağlamlıklarının sınıf düzeyi, yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet değişkenine göre ise anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal destek algılarının yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet, sınıf düzeyi, değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık göstermediği bulunmuştur. Algılanan sosyal destek aile desteği alt boyutunun algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenine göre; arkadaş desteği alt boyutunun yatılı okulda okuma isteği ve algılanan sosyo-ekonomik durum değişkenlerine göre; öğretmen desteği alt boyutunun ise cinsiyet ve yatılı okulda okuma isteği değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
The he aim of this study is to examine the psychological resilience and social support perceptions of students studying in regional boarding secondary schools. Relational survey model was used in the research. The study group of the research consists of 372 students, 209 girls and 163 boys, studying in regional boarding secondary schools in Ağrı province in the 2020-2021 academic year. The data of the study were collected with the Child and Adolescent Psychological Resilience Scale, Social Support Assessment Scale for Children and Adolescents and the Demographic Information Form prepared by the researcher. SPSS-16 package program was used for data analysis. According to the results of the study, a negative and significant relationship was found between students' psychological resilience and their perceptions of social support; it was concluded that students' perceptions of social support predicted their psychological resilience. In addition, in this study, it was found that the psychological resilience of the students differed significantly according to the variables of class level, desire to study at boarding school and perceived socio-economic status, but did not differ significantly according to the gender variable. It was found that students' perceptions of social support differed significantly according to the variables of desire to study at boarding school and perceived socio-economic status, but did not differ significantly according to gender, grade level and variables. It was concluded that the family support sub-dimension of perceived social support showed significant differences according to the perceived socio-economic status variable; the friend support sub-dimension showed significant differences according to the desire to study at boarding school and perceived socio-economic status variables; and the teacher support sub-dimension showed significant differences according to gender and desire to study at boarding school variables.