VII. INTERNATIOANAL BALKAN AND NEAR EASTERN SOCIAL SCIENCES CONGRESS SERIES TEKIRDAG/TURKEY, Tekirdağ, Türkiye, 24 - 25 Mart 2018, cilt.2, ss.317-328
Tüketicilerin, hangi ürün ve hizmetleri nasıl, nereden, ne zaman ve ne miktarda satın alacaklarına dair
bugünkü pazar şartlarında karar kılmaları oldukça güçleşmiştir. Üretim yerlerinin ve pazardaki çekişme ortamının
giderek yükselmesi ile tüketicilerin karar mekanizmaları da aynı derecede değişiklik göstermiştir. Yine de her bir
tüketici zahmetli veya zahmetsiz de olsa bir karar mekanizmasından geçerek, ihtiyaç ve gereksinimleri olan ürün ve
hizmetleri satın alır. Hedef pazardaki çeşitli tüketici tarzlarının büyük ölçüde saptanması; satın alma karar
mekanizmalarındaki en mühim konuyu oluşturmaktadır. Çeşitli sosyo-demografik nitelikleri olan tüketiciler
karşısında işletmeler, ürün ve hizmetlerini elde ederken pazarlama faaliyetlerini tanımlamaları da kaçınılmazdır. Bu
çalışmanın temel amacı; halihazırdaki tüketicilerinin majör bir ekseriyetini biçimlendiren üniversite öğrencilerinin
satın alma karar mekanizmaları ve bu kapsamda tercihlerini etkileyen tüketici hareketlerinin tanınmasıdır.
Tüketicilerin, satın alma karar süreci ve bu kapsamda yaşam tarzlarının ne ölçüde geçerli olduğu bu çalışmanın ilk
kısmını oluşturmaktadır. 21 yy’da kayda değer bir öneme sahip ve sıklıkla yararlanılan yaşam değeri ve tarzı ölçme
yöntemi olan VALS modelinin oluşturduğu araştırma bölümü ise çalışmanın ikinci kısmında yer almaktadır. Bu
kısımda, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencilerinin yaşam değerleri ve tarzlarını incelemek amacıyla Vals
Modeli kullanılarak rastgele seçilen 250 öğrenciye yüz yüze anket metodu uygulanmıştır. Bu bağlamda kantitatif
araştırmada; frekans analizi, faktör analizi ve güvenirlilik testleri SPSS istatistik programında analiz edilmiştir. Yapılan
bu analizler neticesinde, Kocaeli Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Öğrencilerinin yaşam değerleri ve tarzları
değerlendirilerek, satın alma karar mekanizmaları konusunda çeşitli çıkarımlar yapılmıştır. Son olarak, yaşam tarzı
grupları belirlenmiş olup bu tarzların bugünkü satın alma karar mekanizmasındaki durumları ortaya konulmuştur. Bu
çalışma, akademik diğer çalışmalara ve işletmelere rehberlik etmesi amacı ile öncü niteliğindedir.