Uluslararası Hisarlı Ahmet Müzik Araştırmaları Dergisi , cilt.2, sa.1, ss.40-50, 2025 (Hakemli Dergi)
ÖZ: 1970 sonrası dönemde ses kayıt teknolojilerinin rahat kullanımı ve ses stüdyolarının artışı ile birlikte şarkıcıların plak yapma eğiliminde artış gözlemlennmiştir. Gazino kültürünün son dönemlerine yaklaşması, Türk Sanat Müziği olarak tabir edilen müziğin arabesk yönelim ile birlikte yemekli gazinolarda icra edilmesi eğlence dünyasının canlı müzik dinleme talebini karşılamaktaydı. Bununla birlikte popüler şarkıcılar sahne çalışmalarını yürütürken plak üretimi ile de çalışmalarına devam etmekteydi. Bu sistemin önde gelen isimlerinden olan Gönül Akkor hem sahne çalışmalarıyla adını sıklıkla duyurmuş hem de stüdyo kayıtları oldukça fazla olan şarkıcılar arasında yerini almıştır. Bu çalışmada asıl anlaşılmaya çalışılan konu eğlence dünyası çerçevesinde rağbet gören bir şarkıcının seçtiği repertuvar itibariyle yorum tercihlerinin analizini yapmaya çalışmaktır. Aslen icra ettiği arabesk fantezi tarzı müziklerin yanında repertuvarına aldığı ve adı geçen albümde çokca bulunan eserlerden seçilen hüzzam şarkıyı nasıl yorumladığı konusunda fikir sahibi olmaktır. Teknik olarak seslendirdiği perdeler anlamında detone sesler barındırmayan Gönül Akkor’un icra tekniğinden ya da becerisinden çok yorum tercihlerini hangi çerçevede yaptığı hususu anlaşılmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Makam, Süsleme, Şarkıcı, Türk sanat müziği, Gönül Akkor.
ABSTRACT: In the period following 1970, with ease of use of sound record technologies and increase of sound studios, an increase was observed in tendency of singers to make records. The fact that club culture was approaching its demise and performance of the music defined as Classical Turkish Music at dining clubs with drift towards arabesque met demand of entertainment world for listening to live music. However, popular singers continued their stage performances while also producing records. Gönül Akkor that was one of the prominent names of this system made a name for herself with her stage performance while also being cited among singers with high number of records. This study mainly focused on the attempt to analyze reading preferences with regards to the repertoire of a popular singer in the framework of entertainment world. Aim of the study was to have an opinion on how she read a song in makam hüzzam selected among works added in her repertoire and frequently found in the mentioned album. It was attempted to understand the framework in which Gönül Akkor, who technically had no detonation in the sense of the pitches she sings, made her reading choices rather than her performance method or skilL. Keywords: Maqam, Ornamentation, Singer, Turkish Music, Gonul Akkor