16th International Combustion Symposium (INCOS2022), Aydın, Türkiye, 8 - 11 Eylül 2022, ss.374-380
Petrol türevi yakıtların tükenmekte olması ve çevreye verdiği zararlar
içten yanmalı motorlarda alternatif yakıtların kullanılması gerekliliğini ön
plana çıkarmıştır. Çift yakıtlı yanma stratejisinde motor üzerinde fazla
değişikliğe gidilmeden doğalgaz, alkoller, hidrojen vb. alternatif yakıtlar
yüksek miktarlarda ve yüksek sıkıştırma oranlarında kullanılabilir. Bu çalışmada
kullanılan çift yakıtlı yanma stratejisinde yüksek oktanlı doğal gaz emme
manifolduna püskürtülmüş ve hava ile homojen karışarak silindire alınmıştır.
Yüksek reaktiviteli yakıt olan dizelle tutuşma ve yanma kontrolü sağlanmıştır.
Bu sayede tüm karışımda fakir ve homojen yanma sağlanabildiğinden düşük
sıcaklıkta yanma gerçekleşmekte, düşük NOx ve is emisyonları elde
edilebilmektedir. Fakat yakıt-hava karışımının fazlaca fakirleştiği düşük motor
yüklerinde yanma kötüleşmeye ve yanmamış HC ve CO emisyonları problem olmaya
başlar. Bu çalışmada düşük yüklerdeki bu problemleri incelemek adına çift
yakıtlı bir motorda dizel enjeksiyon stratejilerinin emisyon ve performans
parametrelerine etkileri incelenmiştir. Tek dizel enjeksiyonu ve çift dizel
enjeksiyonu farklı enjeksiyon zamanlarında karşılaştırılmıştır. Motor testleri
sonucunda maksimum silindir gaz basıncı (Pmaks) çift enjeksiyon
kullanılarak kısmen azaltılarak yakın değerlerde indike ortalama efektif basınç
(IMEP) elde edilebilmiştir. HC ve CO emisyonları çift enjeksiyon testlerinde bir
miktar yüksek elde edilse de, erken ve geç ikinci enjeksiyon zamanlarında daha
düşük değerler ölçülmüştür. Çevrimsel farklılıklar da erken enjeksiyon
zamanlarında sınır limitin yakınına veya altına çekilebilmiştir.