Sınıf Öğretmenlerinin Bilimsel Sorgulamanın Doğasına İlişkin Görüşleri


Özel R., Erdaş Kartal E.

Sinop Üniversitesi sosyal bilimler dergisi, cilt.7, sa.2, ss.1066-1095, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu nitel durum çalışması ile sınıf öğretmenlerinin bilimsel sorgulamanın doğasına ilişkin görüşlerinin araştırılması amaçlanmaktadır. Çalışmaya Türkiye’de çeşitli milli eğitim okullarında görev yapan 17 sınıf öğretmeni gönüllü bir şekilde katılmıştır. Araştırmanın verileri, ilk olarak açık uçlu VASI anketi ve devamında yarı yapılandırılmış görüşmeler ile çevrimiçi olarak toplanmıştır. Tüm veriler betimsel analiz yön-temi ile bütüncül bir şekilde analiz edilmiştir. Öğretmenlerin bilimsel sorgulamanın doğasına ilişkin görüşleri Lederman ve diğerleri (2014) tarafından belirlenen kodlar ve temalar kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, sınıf öğretmenlerinin genel anlamda bilimsel sorgulamanın doğası ile ilgili naif ve bilgili görüşlere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. “Bilimsel açıklamalar önceden bilinenler ve toplanan veriler ışığında geliştirilir” temasında en fazla naif görüşe sahip oldukları görülmüştür. En fazla bilgili görüşe sahip oldukları temanın “tüm bilimsel araştırmalarda izlenilen tek bir bilimsel yöntem yoktur” temasında olduğu görülmüştür. Genel olarak tüm temalarda bilgili görüşlere sahip olan bireylerin çoğunun bu temaları kendi cümleleriyle ifade edip örneklendiremedikleri tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin bilimsel sorgulamanın doğasına ilişkin anlayışlarının geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to determine the views of primary school teachers about the nature of scien- tific inquiry. 17 primary school teachers working in various schools affiliated with the Min- istry of National Education in Turkey and determined by the snowball sampling method vol- untarily participated in the study. The study data were first collected online with the open- ended Views About Scientific Inquiry/VASI questionnaire, followed by semi-structured in- terviews. All data were analyzed holistically with the descriptive analysis method. Teachers' views on the nature of scientific inquiry were analyzed as naive, mixed, and informed using the codes and themes determined by Lederman et al. (2014). According to the results ob- tained, it was seen that the theme with the weakest opinion was "Scientific explanations are developed in the light of what is known beforehand and collected data". It was seen that the theme with the most informed opinion was "There is no single scientific method followed in all scientific research". In general, it was determined that most teachers who had knowledge- able opinions on all themes could not express and exemplify these themes in their own words. At the end of the study, suggestions were made to improve teachers' understanding of the nature of scientific inquiry.