Bu çalışmada, dünya geneli ve ülkemizde oldukçahızlı yayılmaya başlayan elektrikli araç konusu ele alınmıştır. Bu hızlı yayılmanın sebebi yaşanan enerji sorunları ve çevresel faktörlerdir. Olumsuzluklar değerlendirildiğinde, ulaşım araçlarında kullanılan enerjiler açısından elektrik oldukça cazip bir enerji kaynağıdır. Bundan dolayı elektrikli araçlar alanındaki araştırma ve çalışmalar yaşanan hızlı büyüme bakımından ihtiyaç olup katkı sağlamaktadır. Yapılan çalışma ile elektrikli araçlarda tercih edilebilecek dönüştürücü devre seçeneklerinden birisi olan boost (yükselten) dönüştürücü devresinin sayısal yöntemlerle analizine ilişkin iki özgün yaklaşım irdelenmektedir. Dönüştürücü devrede, anahtarlar iki farklı şekilde modellenmiştir. İlk olarak iki değerli direnç yaklaşımı, daha sonra ideal anahtar yaklaşımı kullanılmıştır. Her iki modelleme durumunda da genelleştirilmiş düğüm denklemleri ile analiz yapılmıştır. Bu denklemlerin analitik ve sayısal olarak yapılan çözümleri ile kalıcı hal bölgesinde elde edilen sonuçların aynı olması, uygulanan modellerin ve yöntemlerin doğruluğunu göstermektedir. Analitik ve sayısal olarak çözümlenen devre, MatlabSimulink ortamında simüle edilerek sonuçların doğruluğu teyit edilmiştir. Ayrıca yapılan çalışma ile elde edilen sonuçların gerçek sonuçlara yakın olduğu gösterilmiştir. Böylelikle konu üzerinde çalışma yapacaklar için uygulama çalışması öncesi yapılan inceleme ile sayısal veri örneği de sunulmuş olacaktır.
In this study, the subject of electric vehicles, which has started to spread very rapidly in the world and in our country, is discussed. The reason for this rapid spread is the energy problems and environmental factors. Considering all these negativities, electric is a very attractive energy source in terms of transportation. For this reason, every study on the electric vehicle will contribute to the rapid growth. In this study, different approaches have been shown regarding the analysis of the boost converter circuit, which is one of the converter circuit options that can be preferred in electric vehicles, by numerical methods. Two different modeling have been implemented in the converter circuit. First, the boost converter circuit was modeled by a dichotomous resistance approach and the model's equations for the analysis of the model were obtained by generalized node equations. Then the boost converter circuit is modeled with the ideal switch approach and the model's equations for the solution of the model were obtained by generalized knot equations. The results obtained from analytical and numerical solutions of these equations and the results obtained in the permanent state region have been shown to be the same. The analytical and numerically analyzed circuit was simulated in MatlabSimulink environment and the same results are confirmed in the simulation environment. In addition, it is aimed that the results obtained with the study are close to the real results. For those who will work on the subject, a numerical data sample will be presented with the work done before the application study.