PAZARLAMA ARAŞTIRMALARINDA YENİ BİR EĞİLİM OLARAK NÖROPAZARLAMA: TÜRKİYE’DE NÖROPAZARLAMA ALANINDA YAPILAN AKADEMİK ÇALIŞMALARA YÖNELİK BİR İNCELEME


Creative Commons License

Yılmaz B.

JOURNAL OF SELCUK COMMUNICATION, cilt.12, sa.2, ss.1127-1168, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.18094/josc.596326
  • Dergi Adı: JOURNAL OF SELCUK COMMUNICATION
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIHPlus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1127-1168
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

İnsanoğlunun “olaylar ve durumlar karşısında nasıl karar verdiği” bugün hala tam olarak çözülemeyen bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır. Davranışların nedeni ve kökeni birçok bilim dalının sorunu olmuş ve geliştirilen kuramlar ile davranışların nedenleri açıklanmaya çalışılmıştır. Böylelikle son zamanlarda oldukça popüler hale gelen, yeni bir pazarlama eğilimi “nöropazarlama” araştırmaları karşımıza çıkmıştır.

Türkiye’de gerçekleştirilen akademik çalışmaların (lisansüstü tezler ve makaleler) nöropazarlama alanını nasıl değerlendirdiğini ortaya koyabilmeyi amaçlayan bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak meta/döküman analizine başvurulmuştur. Elde edilen sonuçlara göre bu alanda; 28lisansüstü (dört doktora ve yirmi dört yüksek lisans) tezinve 15 makalenin ülkemizdeki araştırmacılar tarafından kaleme alındığı vebu araştırmaların daha çok; pazarlama, işletme ve reklamcılık alanında yapıldığı görülmektedir. Maliyet yüksekliği, teknik cihazları kullanacak kalifiye çalışanların olmaması nedeniyle araştırmalarda daha çok teori üzerinde durulmuş ve yapılan uygulamalarda büyük çoğunlukla geleneksel araştırma yöntemlerinden faydalanılmıştır. Buna rağmen gelecek için nöropazarlamanın yaygınlaşacağına yönelik görüş hakimdir.


Anahtar Kelimeler: Pazarlama, Yeni Eğilimler, Nöropazarlama, Reklamcılık, Tüketici Davranışı

How human beings make decisions in the face of events and situations is still a problem that cannot be solved. The cause and origin of behaviors have been the problem of many disciplines and they tried to explain the cause of behaviors with theories. In this sense, "thinking, acting and decision making process of the brain" began to draw the curiosity of the researchers in this direction. Thus, a very popular marketing trend “neuromarketing” has emerged.

This article aims to explain how the academic studies (thesis and articles) carried out in Turkey how it evaluates the neuromarketing field. In this direction, meta analysis was used as data collection method. Results obtained indicate that 28 post graduate thesis (4 PhD, 24 Master’s thesis) and 15 articles were written by researchers in Turkey. It is seen that these researches are mostly in the fields of marketing, business and advertising. Due to the high cost and the lack of qualified employees to use technical equipment, more theory considered in researches. In addition, traditional research methods were mostly used in the studies. Nevertheless, the opinion that "the neuromarketing will spread in the future" is dominant among the researchers.

Key Words: Marketing, New Tendency, Neuromarketing, Advertising, Consumer Behavior