Anadolu University Journal of Education Faculty, cilt.8, sa.2, ss.704-726, 2024 (Hakemli Dergi)
Öğretmenlerin lisans eğitiminde belirtilen içeriğe ulaşma durumlarını ortaya koymak amacıyla öğretmen
adaylarının çevre etiği farkındalıkları ve sürdürülebilir çevre tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
öğretmen adaylarının çevre etiğine yönelik farkındalıklarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumu yordama
gücünü belirlemek için ilişkisel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitimöğretim yılı bahar döneminde Marmara Bölgesinde yer alan bir eğitim fakültesinde eğitim gören 312 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, kişisel bilgi formu, 23 maddeden oluşan “Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği” ve
27 maddenin yer aldığı “Sürdürülebilir Çevre Tutum Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin
analizinde araştırmanın amacı ve alt amaçları doğrultusunda betimsel analizlerle birlikte fark, korelasyon ve
regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çevre etiği farkındalıklarının çok yüksek, sürdürülebilir
çevre tutumlarının yüksek düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının çevre etiği farkındalıkları
cinsiyete göre kadın öğretmen adayları lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı, sürdürülebilir çevre tutumlarının ise
farklılaşmadığı belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının çevre etiği farkındalıkları ve sürdürülebilir çevre
tutumlarının eğitim alınan öğretmenlik alanı, sınıf düzeyi, çevre ve etik dersi alma durumları, çevre kuruluşları ile
ilişki durumuna göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının çevre etiği
farkındalıkları ve sürdürülebilir çevre tutumları arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkinin olduğu,
çevre etiği farkındalığının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumu düşük derecede yordadığı belirlenmiştir.
The aim of this study was to determine the environmental ethics awareness and sustainable
environmental attitudes of pre-service teachers to reveal the teachers’ access to the content specified in
undergraduate education. In the study, the correlational research design was used to determine the extent to which
pre-service teachers’ environmental ethics awareness predicts their sustainable environmental attitudes. The sample
of the study was comprised of 312 pre-service teachers attending a Faculty of Education in the Marmara Region in
the spring term of the 2021-2022 academic year. In the study, a personal information form, the “Environmental
Ethics Awareness Scale” consisting of 23 items, and the “Sustainable Environmental Attitude Scale” consisting of
27 items were used as data collection tools. In the analysis of the collected data, difference, correlation, and
regression analyses were used together with descriptive analyses in line with the purpose and sub-purposes of the
study. As a result of the study, it was revealed that the pre-service teachers’ environmental ethics awareness was
very high, and sustainable environmental attitudes were high. The environmental ethics awareness of the preservice teachers was found to vary significantly depending on gender in favor of the female pre-service teachers,
while their sustainable environmental attitudes were found to not vary significantly depending on gender. In
addition, the pre-service teachers’ environmental ethics awareness and sustainable environmental attitudes did not
differ significantly depending on the department attended, grade level, taking/having taken environment and ethics
courses, and relationship with environmental organizations. It was determined that there is a weak, positive, and
significant correlation between the pre-service teachers’ environmental ethics awareness and sustainable
environmental attitudes and that their environmental ethics awareness predicts their sustainable environmental
attitudes at a weak level.