Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen A1 Düzeyi Öğrenicilerin Yaşadığı Dinleme Zorlukları


Yarar O., Fidan D.

Balkanlarda Türkçe Öğretimi ve Türkoloji Uluslararası Sempozyumu: Kültürel Etkileşim, İstanbul, Türkiye, 13 - 15 Kasım 2023, ss.37, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.37
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Konusu, yabancı dil öğretiminde dinleme becerisi olan bu çalışmanın amacı, yabancı dil

olarak Türkçe öğrenen A1 düzeyi öğrenicilerin deneyimlediği dinleme zorluklarını araştırmaktır.

Bu amaç doğrultusunda, alanyazındaki benzer çalışmaların derlenmesiyle hazırlanan

ve algılama, öbeklere ayırma, dilbilgisi, dinleme etkinlikleri ve strateji kullanımı

boyutlarından oluşan ‘’Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen A1 Düzeyi Öğrenicilerin Yaşadığı

Dinleme Zorlukları Modeli’’ kullanılmıştır. İlişkisel desen kullanılarak toplam 96 (57

erkek ve 39 kadın) öğreniciye model uygulanmıştır. Modelin algılama, öbeklere ayırma

ve etkinlik boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunurken, strateji kullanımı

ve dilbilgisi boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırma sonuçlarına

göre, cinsiyet değişkeninin dinleme zorlukları üzerindeki etkisi olmadığı; yaş ve anadili

değişkenlerinin ise istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında,

öğrenicilerin üstbilişsel farkındalıklarının artırılması, öğretmenlerin süreçte daha etkin

rol alması ve dinleme etkinliklerinin bilgiyi sınayan bir yapıdansa dinleme becerisini

pekiştirmeye yönelik hazırlanması gerektiği ortaya çıkmıştır.

The subject of this study, which pertains to the listening skill in foreign language education,

aims to investigate the listening difficulties experienced by A1 level learners

who are learning Turkish as a foreign language. To achieve this aim, the “Model of Listening

Difficulties Experienced by A1 Level Learners Learning Turkish as a Foreign Language

“, which was prepared by compiling similar studies in the literature and consists

of perception, grouping, grammar, listening activities and strategy use dimensions, was

used. The model was applied to a total of 96 (57 male and 39 female) learners using the

correlational design. While there are statistically significant differences in the perception,

parsing and activity dimensions of the Model, there is no significant difference in

the strategy use and grammar dimensions. According to the research results, gender

variable has not had an impact on listening difficulties. On the other hand, age and

native language variables were found to be statistically significant. In the light of these

findings, it has been revealed that learners’ metacognitive awareness should be increased,

teachers should take a more active role in the process, and listening activities

should be prepared to reinforce listening skills rather than testing knowledge.