Balkanlarda Türkçe Öğretimi ve Türkoloji Uluslararası Sempozyumu: Kültürel Etkileşim, İstanbul, Türkiye, 13 - 15 Kasım 2023, ss.37, (Özet Bildiri)
Konusu, yabancı dil öğretiminde dinleme becerisi olan bu çalışmanın amacı, yabancı dil
olarak Türkçe öğrenen A1 düzeyi öğrenicilerin deneyimlediği dinleme zorluklarını araştırmaktır.
Bu amaç doğrultusunda, alanyazındaki benzer çalışmaların derlenmesiyle hazırlanan
ve algılama, öbeklere ayırma, dilbilgisi, dinleme etkinlikleri ve strateji kullanımı
boyutlarından oluşan ‘’Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen A1 Düzeyi Öğrenicilerin Yaşadığı
Dinleme Zorlukları Modeli’’ kullanılmıştır. İlişkisel desen kullanılarak toplam 96 (57
erkek ve 39 kadın) öğreniciye model uygulanmıştır. Modelin algılama, öbeklere ayırma
ve etkinlik boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunurken, strateji kullanımı
ve dilbilgisi boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Araştırma sonuçlarına
göre, cinsiyet değişkeninin dinleme zorlukları üzerindeki etkisi olmadığı; yaş ve anadili
değişkenlerinin ise istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Bu bulgular ışığında,
öğrenicilerin üstbilişsel farkındalıklarının artırılması, öğretmenlerin süreçte daha etkin
rol alması ve dinleme etkinliklerinin bilgiyi sınayan bir yapıdansa dinleme becerisini
pekiştirmeye yönelik hazırlanması gerektiği ortaya çıkmıştır.
The subject of this study, which pertains to the listening skill in foreign language education,
aims to investigate the listening difficulties experienced by A1 level learners
who are learning Turkish as a foreign language. To achieve this aim, the “Model of Listening
Difficulties Experienced by A1 Level Learners Learning Turkish as a Foreign Language
“, which was prepared by compiling similar studies in the literature and consists
of perception, grouping, grammar, listening activities and strategy use dimensions, was
used. The model was applied to a total of 96 (57 male and 39 female) learners using the
correlational design. While there are statistically significant differences in the perception,
parsing and activity dimensions of the Model, there is no significant difference in
the strategy use and grammar dimensions. According to the research results, gender
variable has not had an impact on listening difficulties. On the other hand, age and
native language variables were found to be statistically significant. In the light of these
findings, it has been revealed that learners’ metacognitive awareness should be increased,
teachers should take a more active role in the process, and listening activities
should be prepared to reinforce listening skills rather than testing knowledge.