USING SOCIAL MEDIA TRENDS AS A TOOL FOR ACTIVISM: THE CASE OF 'KIZ BAŞINA' - 'GIRL MATH'"


Artukarslan B.

International Communication Studies Congress, Ankara, Turkey, 20 - 21 November 2024, vol.1, pp.16, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.16
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

Sosyal medya akımları, çok sayıda kullanıcının dikkatini çekerek sosyal medya platformlarında hızlı bir şekilde dolaşıma giren içerik türleridir. Genellikle belirli bir süre için popülerliğini korumaktadırlar. Mecraların ruhuna göre de şekillenebilen akımlar, meydan okuma (challenge), hashtag akımları, kısa videolar gibi farklı şekillerde ortaya çıkabilmektedir. Sosyal medya akımlarının kişilerin aidiyet hissini geliştirerek mecradaki diğer kullanıcılar ile etkileşim kurmasını kolaylaştırması, görünürlüğü artırması kişilerin akımlara katılma sebeplerindendir. TikTok ise son zamanlarda çeşitli akımların doğduğu baş platform olarak karşımıza çıkmaktadır. Kısa videolar sayesinde TikTok’ta içerik oluşturma süreci oldukça kolaydır. Bu durum, kullanıcıların daha hızlı bir şekilde tanınarak popülerlik elde etmesi noktasında cazip görünmektedir. Kız Matematiği (#GirlMath), Kız Yemeği (#Girl Dinner) gibi kız akımları son zamanlarda TikTok akımları arasında yerini almıştır. Kız Matematiği (Girl Math) akımı, yapılan tüketimin çeşitli bahaneler ile rasyonelleştirilmeye çalışıldığı sosyal medya akımıdır. Kullanıcılar harcamalarının neden mantıklı olabileceğini anlattığı videolar çekerek TikTok üzerinden yayınlamıştır. Çalışmanın amacı, sosyal medyada kullanıcılar tarafından yaratılan ve yine kullanıcılar tarafından yaygınlaştırılan içerikler ile akım haline gelen “Kız Matematiği” nin toplumsal cinsiyet eşitsizliği ile mücadele yolunda bir aktivizm aracı olarak nasıl kullanılabildiğini incelemektir. Bu bağlamda, Kız Başına Platformu’nun “Biraz Farklı Kız Matematiği” örneği ele alınmıştır. Bu çalışmayla incelenen örnekte, kar amacı gütmeyen bir kuruluşun sosyal medya trendini kendi amacına uygun olarak nasıl işlediğine dikkat çekilmektedir. Sosyal medyada yayılan “kız matematiği” trendi kuruluşun amacına oldukça ters olmasına rağmen, kuruluş bu akımı adeta yapıbozumuna uğratarak tam tersi yönde kullanmayı başarmıştır. Bunu yaparken de influencerlardan yararlanmıştır. Bu sayede, kadın hakları ve eşitlik konusunda farkındalık kazanılması için sosyal bir hareket başlatmaya çabalanmıştır. Kurumsal iletişim açısından bakıldığında, sosyal medyadaki trendlere/akımlara eleştirel bir gözle bakmak ve markaya/kuruma entegresinde dikkatli davranmak oldukça önemlidir.