Investigation of Emotional Labor Behaviors of Employees in the Context of Service and Manufacturing Sectors


Creative Commons License

Balkaş J., Gündüz Çekmecelioğlu H.

THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES, vol.15, no.92, pp.553-568, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 15 Issue: 92
  • Publication Date: 2022
  • Doi Number: 10.29228/jasss.64018
  • Journal Name: THE JOURNAL OF ACADEMIC SOCIAL SCIENCE STUDIES
  • Journal Indexes: CAB Abstracts, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database, Directory of Open Access Journals
  • Page Numbers: pp.553-568
  • Kocaeli University Affiliated: Yes

Abstract

Hizmet kalitesinin artırılmasında çalışanların müşteriler ile kurdukları etkileşim oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Hizmet işletmelerinde hizmetin kalitesini artıran bir unsur olarak görülen duygusal emeğin öncülleri ve sonuçlarını ortaya koymayı amaçlayan araştırma sayısı giderek artmaktadır. Ancak duygusal emek iş ortamında iç paydaşlarla etkileşim esnasında da kullanıldığından, duygusal emek kavramı hizmet işletmeleri dışında da incelenmeye başlanmıştır. Bu doğrultuda, bu araştırmada amaç, duygusal emek davranışlarının üretim ve hizmet sektörüne göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak ve çalışanların duygusal emek düzeylerini yaş, cinsiyet, eğitim ve kıdem durumları açısından incelemektir. Bu amaçla, hizmet ve üretim sektörlerinde faaliyet gösteren işletmelerde çalışan 260 kişiden anket tekniği kullanılarak kolayda örneklem yöntemiyle veri toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiklere ek olarak, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız örneklem t testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, duygusal emek davranışlarının üretim ve hizmet sektörüne göre farklılaşmadığını göstermiştir. Bu sonuç, duygusal emeğin hizmet sektörü dışında üretim işletmeleri için de önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Ayrıca, sonuçlar, çalışanların duygusal emek düzeylerinin yaş, cinsiyet ve kıdeme göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken, eğitim durumuna göre anlamlı bir biçimde farklılaşmadığını göstermiştir. Buna göre, yaş ve kıdem arttıkça bireyler duygularını gösterme konusunda daha az rol yapmakta ve daha fazla samimi davranmaktadır. Ayrıca, erkek bireyler kadınlara göre daha fazla yüzeysel rol yapma davranışında bulunmaktadır.