Yeni Türkiye, cilt.29, sa.129, ss.141-151, 2023 (Hakemsiz Dergi)
Kırgızistan ve Tacikistan, SovyetlerBirliği’nin dağılmasından sonra 1991’de ba-ğımsızlıklarını kazanmış iki komşu ülkedir.SSCB çok ciddi sınır sorunları ile bölgeyi başbaşa bırakmıştır. Orta Asya Türk Cumhuri-yetleri’nin birbiri ile iyi komşuluk ilişkilerikurmalarının önündeki en büyük engeller-den biri olan konu, Rusların Türk dünyasınayerleştirdiği çözülmesi zor ve çatışmaya kapıaçan yapay sınırlardır. Orta Asya’nın beş ülke-nin sınırların netleştirilmesi ve bu noktada biruzlaşıya varılması için 2002 yılında görüşme-lere başlamış olmasına rağmen, sorunun fark-lı ülkelerle olan bağlantıları dolayısıyla çözümsağlanamamıştır. Sonuç olarak, SSCB’ninkötü kalıtımından dolayı Orta Asya’daki ank-lavlarda akut bir sorun yaratılmıştır. Mican’ın(2022: 3) da belirttiği gibi Sovyet dönemindeherhangi bir ekonomik, etnik, coğrafi veyasosyal gerekçe olmadan çizilmiş olan yapaysınırlar Türk Devletlerinin hâlâ çözemedik-leri sınır sorunlarının temelinde yatmaktadır.
Kırgızistan ve Tacikistan, Sovyetler
Birliği’nin dağılmasından sonra 1991’de bağımsızlıklarını kazanmış iki komşu ülkedir.
SSCB çok ciddi sınır sorunları ile bölgeyi baş
başa bırakmıştır. Orta Asya Türk Cumhuriyetleri’nin birbiri ile iyi komşuluk ilişkileri
kurmalarının önündeki en büyük engellerden biri olan konu, Rusların Türk dünyasına
yerleştirdiği çözülmesi zor ve çatışmaya kapı
açan yapay sınırlardır. Orta Asya’nın beş ülkenin sınırların netleştirilmesi ve bu noktada bir
uzlaşıya varılması için 2002 yılında görüşmelere başlamış olmasına rağmen, sorunun farklı ülkelerle olan bağlantıları dolayısıyla çözüm
sağlanamamıştır. Sonuç olarak, SSCB’nin
kötü kalıtımından dolayı Orta Asya’daki anklavlarda akut bir sorun yaratılmıştır. Mican’ın
(2022: 3) da belirttiği gibi Sovyet döneminde
herhangi bir ekonomik, etnik, coğrafi veya
sosyal gerekçe olmadan çizilmiş olan yapay
sınırlar Türk Devletlerinin hâlâ çözemedikleri sınır sorunlarının temelinde yatmaktadır.