GEMİ İŞLETME ŞİRKETLERİNİN SEÇİMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA


Creative Commons License

Arıcan O. H.

BURSA 3rd INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES , Bursa, Türkiye, 20 - 22 Eylül 2024, ss.111-126, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.111-126
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son on yılda denizcilik endüstrisindeki artan rekabet, yeni bir gemi yönetim biçiminin ortaya çıkmasına ve giderek yaygınlaşmasına yol açmıştır. Bu yönetim biçimi, "Üçüncü Taraf Gemi Yönetimi" olarak adlandırılmakta ve İngilizcede "3rd Party Ship Management (TPSM)" olarak bilinmektedir. Gemi sahiplerinin filolarındaki bir veya daha fazla geminin yönetimini profesyonel gemi yöneticilerine devretmesiyle, bu sistem endüstride istikrarlı bir ilerleme kaydetmiştir. Gemi yönetimi, armatörlerin odak noktası olan, çeşitli yönetim türleri ve alt hizmetlerle karmaşık ve kapsamlı bir yapıya sahip bir kavramdır. Hızla değişen piyasa koşulları, yasal düzenlemeler ve çevresel faktörler, gemi sahiplerini bu alanda uzmanlaşmış dış kaynaklardan yararlanmaya yöneltmektedir. Bu araştırmada, Türk gemi sahiplerine bir anket uygulanarak üçüncü taraf gemi yönetimi şirketlerine ilişkin görüşleri ortaya konulmuştur. Araştırmada betimsel istatistiksel teknikler (oran) ve nitel yöntemler (içerik analizi) kullanılmıştır. Çalışma sonucunda belirlenen en önemli kriterler; yetkinlik, maliyet, güvenilirlik, hizmet kalitesi ve itibar olarak sıralanmıştır. Bu kriterler, ilgili literatürdeki çalışmaların sonuçlarına dayandırılarak oluşturulmuştur. Araştırma bulguları, denizcilik şirketlerinin üçüncü taraf hizmetlerini seçerken en çok yetkinliği önemsediğini, bunu maliyet, güvenilirlik, hizmet kalitesi ve itibarın takip ettiğini göstermektedir. Bu çalışma, gemi sahiplerinin gemi yönetim firmalarını seçerken dikkate aldıkları kriterleri geliştirmeye katkı sağlamayı ve gemi yönetim firmalarının hizmet standartlarını iyileştirmesi için belirlenmesi gereken hususları ortaya koymayı hedeflemektedir. Ayrıca, seçilen "Üçüncü Taraf Gemi Yönetimi" şirketinin diğer rakiplerle karşılaştırıldığında avantajlarını ve dezavantajlarını göstererek, bu şirketlerin müşteri ihtiyaçlarını daha iyi karşılamaları için bir rehber işlevi görmesi beklenmektedir. 

In recent years, the maritime industry has witnessed a surge in competition, which has given rise to the advent and gradual proliferation of a novel approach to ship management. This form of management is referred to as 'Third Party Ship Management' (TPSM), a term used in English. This system has made gradual but consistent progress in the industry, with ship owners transferring the management of one or more vessels in their fleet to professional ship managers. The concept of ship management is complex and comprehensive, encompassing a range of management types and sub-services that are of significant interest to shipowners. The necessity for external resources specialised in this field is driven by the rapid evolution of market conditions, legal regulations and environmental factors. In order to ascertain the views of Turkish shipowners on third-party ship management companies, a questionnaire was administered. The study employed both descriptive statistical techniques, specifically ratio analysis, and qualitative methods, namely content analysis. The most significant criteria identified through the course of this study are competence, cost, reliability, service quality and reputation. These criteria are derived from the findings of relevant literature. The findings of the research demonstrate that maritime companies attach the greatest importance to competence when selecting third-party services, followed by cost, reliability, service quality and reputation. This study aims to make a contribution to the improvement of the criteria that shipowners consider when choosing ship management companies and to reveal the issues that need to be determined in order to improve the service standards of ship management companies. It is also expected to serve as a guide for the selected 'Third Party Ship Management' company to better meet customer needs by showing its advantages and disadvantages compared to other competitors.