Milli Eğitim, sa.1, ss.203-221, 2019 (Scopus)
Bu çalışmada farklı fen başarısına sahip ortaokullardaki 6.sınıf öğrencilerinin fene yönelik tutumlarının, problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme
becerilerinin, fen öğretimi hakkındaki görüşlerinin ve sosyo-ekonomik statülerinin fen başarılarına olan etkisi incelenmiştir. Çalışma, fen başarı düzeyi yüksek okullarda okuyan 370 ve fen başarı düzeyi düşük okullarda okuyan 249 6.
sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmada korelasyonel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Her bir bağımsız değişkenin altındaki faktörleri belirlemek için
açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Öğrencilerin fen başarıları için ise il genelinde uygulanmış olan ortak bir sınavın sonucu kullanılmıştır. Veriler çoklu lineer regresyon yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda fen başarı
düzeyi düşük okullarda okuyan öğrencilerin fen başarılarını, etkileşimli sınıf
ortamı ve fen ile ilgili benliğin olumlu, fen bilimleri dersi uygulamalarının ise
olumsuz yönde etkilediği; fen başarı düzeyi yüksek okullarda okuyan öğrencilerin fen başarılarını ise fen ile ilgili benlik ve sosyo-ekonomik statünün olumlu,
fen bilimleri dersi uygulamaları ve okul dışı fennin ise olumsuz yönde etkilediği
bulunmuştur
The effect of 6th grade students’ attitudes towards science, reflective thinking skills for problem solving, views on science teaching and socio-economic
status on their science achievement was investigated in the present study. This
study was carried out with 370 6th grade students from high achievement level
schools and 249 6th grade students from low achievement level schools. Correlational research method was used in the study. Exploratory factor analysis was
performed to investigate any factor under each independent variable. Result of
an exam which was administered at all schools in a province was used as science
achievement measure. Data were analyzed by applying multiple linear regression. Results showed that interactive classroom environment and self-concept in
science had positive effect whereas science lesson practices had negative effect on
science achievement in low achievement level schools. On the other hand, results
showed that self-concept in science and socio-economic status had positive effect
whereas science lesson practices and science outside school had negative effect
on science achievement in high achievement level schools.