GEMİ KAPTANLARININ ÇALIŞACAĞI GEMİ ŞİRKETİNİN SEÇİMİNE DAİR BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

Arıcan O. H., Ünal A. U.

1. BİLSEL INTERNATIONAL HARPUT SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, 25-26 NOVEMBER, ELAZIĞ/TÜRKİYE, Elazığ, Türkiye, 25 Kasım 2023, cilt.1, sa.1, ss.559-569

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Elazığ
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.559-569
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Deniz ticareti hacimsel olarak önemli bir yer kaplamakta olup ve dünya ticaretinde %65’lik paya sahiptir. Deniz ticaretinin en önemli birleşenleri ise limanlar ve gemilerdir. Gemiler birbirinden yapısal farklılıklara sahip olmalarına rağmen aynı amaca hizmet eden devasa deniz araçlardır. Bu deniz araçlarında çalışabilecek eğitimli ve tecrübeli deniz iş gücüne ihtiyaç her zaman vardır. Global bir pandemi olan Covid-19’un 17 Kasım 2019’da patlak vermesi ile deniz iş gücünün tedarikinde ağır sarsıntılar oluşmuştur. Bu pandemi vakasının ardından 24 Şubat 2022 Tarihinde Rusya’nın Ukrayna’ya saldırması sonucu da Rus ve Ukraynalı gemi adamlarının gemilere gidememesi de denizcilikteki personel sıkıntısını daha büyük hale getirmiştir. Deniz iş gücüne ihtiyaç gemilerdeki her gemi adamı için ayrı bir sıkıntı oluşturmasına rağmen özellikle gemi kaptanları konusunda daha çok sıkıntı yaşanmasına neden olmuştur. Bu talebin çok olması nedeni ile gemi kaptanlarının şirketler tarafından seçimi yerine gemi kaptanlarının şirketleri seçimi bir ters döngü olarak son 4 yılın değişik ve karmaşık denizcilik konusu olmuştur. Bu çalışmada görevinde 10 yıl ve üstü çalışmış olan 20 tanker gemi kaptanı ile görüşülmüştür. Bu uzman kaptanlardan alınan bilgilere göre en iyi çalışılması tercih edilen tanker gemi firmalarının seçimi için kriterler belirlenmiştir. Çalışmada çok kriterli karar verme yöntemlerinden birisi olan Bulanık AHP (FAHP) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda şirketlerin tercih edilmesinde en önemli kriterler olarak iletişim olanakları (internet), maaş ve gemi büyüklüğü ön plana çıkmıştır. En az tercih nedenleri arasında ise MLC gereklilikleri, sosyal haklar ve geminin çalışma bölgesi olarak belirlenmiştir. Bu çalışmanın literatürdeki diğer çalışmalardan en önemli farkı ise şirketlerin gemi personeli seçmesi yönünde birçok çalışma olması ama gemi personelinin şirket seçimi yönündeki ilk akademik çalışma olmasıdır.