Çift yakıt (benzin+LPG) kullanımının motor performansı ve emisyonlar üzerine etkisinin deneysel analizi


Creative Commons License

Sayın C., Çanakcı M., Kılıçaslan İ., Özsezen N.

Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.4, ss.483-490, 2005 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

İçten yanmalı motorlarda, yakıt tüketimi ve egzoz emisyonlarını en az düzeye indirme çabaları, çift yakıtla çalışan motorlar üzerine yapılan çalışmaların başlangıç noktasını oluşturmaktadır. Bu çalışmada, benzin ve çift yakıt (benzin+LPG) kullanımının emisyon ve performans parametreleri üzerine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla dört silindirli bir benzin motoru benzin+LPG yakıtı ile çalışabilecek şekilde modifiye edilmiştir. Karbüratörden motora yakıt geçişini sınırlayan yakıt memeleri %10 oranında küçültülüp eksik kalan yakıt ihtiyacı karbüratör bileşim braketine konuşlandırılan LPG yakıt nozulu ile sağlanmıştır. Karbüratör ana yakıt memesi %10 oranında küçültülürken; motordan aynı yük ve devir şartlarında her iki yakıtla (benzin, benzin+LPG) çalışma durumunda, aynı gücün elde edilmesi için, LPG nozul çapı ve basıncı hesaplanmıştır. Deneyler iki sabit yük ve sekiz farklı devir sayısında gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak; çift yakıtlı çalışma ile özgül yakıt tüketiminde %4, CO'da %13, HC emisyonlarında %5 azalma sağlanmıştır.
Reduction of fuel consumption and exhaust emissions in internal combustion engines is the starting point of the investigations on the engines which use dual fuels. In this study, the influence of gasoline fuel and dual fuel (gasoline+LPG) on emission parameters has been investigated. For this purpose, a four cylinder gasoline engine was modified to able to operate with gasoline+LPG fuel. Fuel nozzles that limits flow of the fuel from carburetor to cylinder was diminished by 10% and then necessary amount of fuel to produce the same amount power were provided from LPG nozzles that were placed on combined carburetor bracket. While diameters of carburetor fuel nozzles were decreased by 10%, diameter of LPG nozzles and flow pressure were calculated to obtain same power from the engine operated with gasoline+LPG. Experiments were carried out at two constant loads and eight different revolutions. The results showed that brake specific fuel consumption (bsfc), CO and HC emissions reduced 4%, 13% and 5%, respectively, compared with gasoline fuel operation.