1. INTERNATIONAL CYPRUS SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Lefkoşa, Kıbrıs (Kktc), 12 - 13 Nisan 2025, ss.130-140, (Tam Metin Bildiri)
Tehlikeli maddelerin taşınması ve elleçlenmesi, liman
operasyonlarında yüksek risk barındıran faaliyetlerdendir. Bahse konu bu
faaliyetler esnasında çeşitli nedenlerle meydana gelebilecek kazalar, bu
kazalarla neticesinde oluşabilecek muhtemel etkiler göz önüne alındığı taktirde
felaket niteliğinde sonuçlar doğabileceği için emniyet tedbirlerinin
belirlenmesi ve en etkili biçimde uygulanması büyük öneme sahiptir. Bu çalışma,
uluslararası literatürde yer alan tehlikeli madde kaynaklı liman kazalarını
analiz ederek, bu vakalardan elde edilen bulgular ışığında Türk limanlarının risk
analizlerini karşılaştırmalı bir bakış açısıyla gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır.
Araştırma kapsamında, çeşitli ülkelerde meydana gelmiş ciddi kaza örnekleri
incelenmiş ve kazaların temel nedenleri: (1) Depolama Süreleri ve Güvenlik
Mesafeleri, (2) Risk Değerlendirme ve Acil Durum Planları, (3) Personelin
Eğitimi ve Yetkinlik Seviyesi, (4) Mevzuata ve Uluslararası Standartlara Uyum,
(5) Teknolojik İzleme ve Erken Uyarı Sistemleri ve (6) Belgelendirme ve
Denetimlerde Eksiklik olarak belirlenmiştir. Daha sonra, bu analizler
çerçevesinde Türk limanlarındaki benzer hususlar incelenerek risk unsurları tartışılmıştır.
Çalışma, özellikle önleyici stratejiler, acil durum müdahaleleri ve limanlardaki
emniyet hususuna ilişkin öneriler sunarak, tehlikeli madde yönetiminde
atılabilecek adımlara katkı sağlamayı hedeflemektedir.
The transportation and handling of dangerous goods are
among the high-risk activities in port operations. Considering the potential
causes of accidents that may occur during these activities and their possible
consequences, such incidents can lead to catastrophic outcomes. Therefore, the
identification and effective implementation of safety measures is of great
importance. This study aims to conduct a comparative risk analysis of Turkish
ports by analyzing dangerous goods-related port accidents reported in international
literature and evaluating the findings derived from these cases. Within the
scope of the research, major accident examples from various countries were
examined, and the root causes of these accidents were identified as follows:
(1) Storage durations and safety distances, (2) Risk assessment and emergency
response plans, (3) Training and competence level of personnel, (4) Compliance
with regulations and international standards, (5) Technological monitoring and
early warning systems, and (6) Deficiencies in certification and inspections.
Subsequently, similar aspects in Turkish ports were examined, and risk factors
were discussed. The study aims to contribute to the development of effective
strategies in dangerous goods management by presenting recommendations on
preventive measures, emergency response procedures, and safety practices in
port operations.