ULUSLARARASI VAKA ANALİZLERİ IŞIĞINDA TÜRK LİMANLARININ KONUMSAL DURUMLARININ KARŞILAŞTIRMALI RİSK ANALİZİ


Creative Commons License

Turan B., Arıcan O. H.

1. INTERNATIONAL CYPRUS SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Lefkoşa, Kıbrıs (Kktc), 12 - 13 Nisan 2025, ss.130-140, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Lefkoşa
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.130-140
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tehlikeli maddelerin taşınması ve elleçlenmesi, liman operasyonlarında yüksek risk barındıran faaliyetlerdendir. Bahse konu bu faaliyetler esnasında çeşitli nedenlerle meydana gelebilecek kazalar, bu kazalarla neticesinde oluşabilecek muhtemel etkiler göz önüne alındığı taktirde felaket niteliğinde sonuçlar doğabileceği için emniyet tedbirlerinin belirlenmesi ve en etkili biçimde uygulanması büyük öneme sahiptir. Bu çalışma, uluslararası literatürde yer alan tehlikeli madde kaynaklı liman kazalarını analiz ederek, bu vakalardan elde edilen bulgular ışığında Türk limanlarının risk analizlerini karşılaştırmalı bir bakış açısıyla gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, çeşitli ülkelerde meydana gelmiş ciddi kaza örnekleri incelenmiş ve kazaların temel nedenleri: (1) Depolama Süreleri ve Güvenlik Mesafeleri, (2) Risk Değerlendirme ve Acil Durum Planları, (3) Personelin Eğitimi ve Yetkinlik Seviyesi, (4) Mevzuata ve Uluslararası Standartlara Uyum, (5) Teknolojik İzleme ve Erken Uyarı Sistemleri ve (6) Belgelendirme ve Denetimlerde Eksiklik olarak belirlenmiştir. Daha sonra, bu analizler çerçevesinde Türk limanlarındaki benzer hususlar incelenerek risk unsurları tartışılmıştır. Çalışma, özellikle önleyici stratejiler, acil durum müdahaleleri ve limanlardaki emniyet hususuna ilişkin öneriler sunarak, tehlikeli madde yönetiminde atılabilecek adımlara katkı sağlamayı hedeflemektedir.

The transportation and handling of dangerous goods are among the high-risk activities in port operations. Considering the potential causes of accidents that may occur during these activities and their possible consequences, such incidents can lead to catastrophic outcomes. Therefore, the identification and effective implementation of safety measures is of great importance. This study aims to conduct a comparative risk analysis of Turkish ports by analyzing dangerous goods-related port accidents reported in international literature and evaluating the findings derived from these cases. Within the scope of the research, major accident examples from various countries were examined, and the root causes of these accidents were identified as follows: (1) Storage durations and safety distances, (2) Risk assessment and emergency response plans, (3) Training and competence level of personnel, (4) Compliance with regulations and international standards, (5) Technological monitoring and early warning systems, and (6) Deficiencies in certification and inspections. Subsequently, similar aspects in Turkish ports were examined, and risk factors were discussed. The study aims to contribute to the development of effective strategies in dangerous goods management by presenting recommendations on preventive measures, emergency response procedures, and safety practices in port operations.