Amaç – Bu çalışmanın amacı kurumsal iletişim bağlamında Koç Holding eski yöneticisi Mustafa Koç’un vefat
haberlerini ele almak ve bu haberlerdeki hikaye anlatımı unsurlarını incelemektir. Bu çerçevede de bir lider
olarak Mustafa Koç’un ve dolayısıyla Koç Holding’in kitlelere nasıl yansıtıldığı ve bu haberlerde hangi hikaye
örüntülerinin kullanıldığı saptanacaktır.
Yöntem – Gerçekleştirilen çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak Mustafa Koç’un vefatına dair haberler
incelenmiştir. Haberlerdeki hikaye temaları içerik analizine tabi tutulurken Tobias’ın “20 Master Plots and
How to Build Them” adlı kitabındaki hikaye örüntüleri baz alınmış, bu örüntüler iş yaşamına uyarlanmıştır
Bulgular – Temel alınan 20 adet hikaye örüntüsünden 9 tanesinin incelenen haberlerde yer aldığı tespit
edilmiştir. Yine bu bağlamda incelenen haberler, örüntüler kapsamında kategorilere ayrılmıştır. Kategoriler
Mustafa Koç’un kişisel yaşamını, iş hayatını ve vefat sürecini kapsamaktadır. Bu üç ana başlık altında ise daha
ayrıntılı bir biçimde bir lider olarak Mustafa Koç’un kamuoyuna nasıl yansıtıldığı irdelenmiş ve yine
kategorilere ayrılmıştır. Böylece Mustafa Koç’un “sporsever”, “hayvansever”, “saygın ve eğitimli”, “ailesine
düşkün”, “başarılı”, “sosyal sorumluluk sahibi ve herkes tarafından sevilen” bir lider olarak kamuoyuna
yansıtıldığı tespit edilmiştir.
Tartışma – Kuvvetli bir kurumsal iletişim bağı için artık belirli sınırlar içerisindeki iletişim faaliyetleri yeterli
gelmemektedir. Hem kurumlar tarafından hem de medyalar tarafından kullanılabilen hikaye anlatımı, lider
unsuru ile birleştiğinde kurumların iletişim çalışmalarına farklı bir boyut kazandırmaktadır. Bu çalışma da
hikaye anlatımı ögelerinin bir medya aracı olarak gazetelerde nasıl kullanıldığı, bir kurum liderinin ve bu
bağlamda kurumun nasıl yansıtıldığı ortaya çıkarılmıştır. Çıkarılan bu sonuçlarla beraber alana yönelik bir
bakış açısı sağlanmış ve hikaye anlatımının kullanımı ortaya konulmuştur
Purpose – The aim of this study is to discuss the death news of Mustafa Koç, former manager of Koç Holding,
in the context of corporate communication and to examine the storytelling elements in this news. In this
context, it will be determined how Mustafa Koç as a leader and hence Koç Holding is reflected to the masses
and which story patterns are used in this news.
Design/methodology/approach – In this study, news about the death of Mustafa Koç was analyzing by using
content analysis method. While the story themes in the news is subject to content analysis, the story patterns
in Tobias' book "20 Master Plots and How to Build Them" are based on, and these patterns are adapted to
business life.
Findings – It was determined that 9 of these 20 story patterns were included in the news that examined. The
news examined in this context are divided into categories within the scope of patterns. The categories cover
the personal life, business life and death process of Mustafa Koç. Under these three main headings, how
Mustafa Koç as a leader was reflected to the public in more detail was examined and again divided into
categories. Thus, it was determined that Mustafa Koç was reflected to the public as a “sports lover”, “animal
lover”, “respected and educated”, “fond of his family”, “successful”, “socially responsible and loved by
everyone”.
Discussion – Communication activities within certain limits are no longer sufficient for a strong corporate
communication bond. When combined with the storytelling leader element, which can be used by both the
corporates and the media, it adds a different dimension to the communication efforts of the institutions. In
this study, it has been revealed how the storytelling elements are used in newspapers as a media tool, how a
corporate leader and in this context the corporate is reflected. With these results, a perspective on the field has
been provided and the use of storytelling has been revealed.