5. ULUSLARARASI TURİZM, EKONOMİ VE İŞLETME BİLİMLERİ KONGRESİ (ICTEBS 2022), Kocaeli, Turkey, 20 - 22 October 2022, vol.5, pp.91-102
A Research on the Relationship between Occupational Anxiety and Intention to Do a Profession of Associate Degree Tourist Guidance Students
Abstract
Professional tourist guides taking extremely important tasks and
responsibilities for introduction of the country, should have a high level of degrees
in terms of personality traits, knowledge, capability and competencies. Thus,
the occupational training of members being done this profession should also be
geared towards this. Professional tourist guiding profession includes many
hassles, liabilities and problems as well as its role, qualification, knowledge,
skills and competencies in the society. Furthermore, professional tourist
guiding is one of the industries being affected the most by many crises due to
the fact of tourism. For all that, being a professional tourist guide also
includes a very challenging and gradual training process. Students successfully
completed this process are entitled to become a professional tourist guide;
first of all, regionally and then nationally. While completing such a difficult
and long process, students may have doubts about the profession and anxiety
about their intention to do their profession. Within this context, this
research was conducted to fasten down the predictions of tourist guidance
students about the relationship between occupational anxiety and intention to do
the profession. The research sample consists of the students of Kocaeli
University Kartepe Tourism Vocational School Tourist Guidance Programme and
Nevşehir Hacı Bektaş Veli University ÜSET Vocational School Tourist Guidance
Programme. Survey method was used as data collection tool in the research, and
the surveys were applied face to face. SPSS 24 package program was used in the
analysis of the data gained in the research. Factor analysis, correlation
analysis and T test were used in the analysis of the data. Based on the
findings gained as a result of the research, some recommendations for
professional tourist guidance students' occupational anxiety and their
intention to continue their profession were remarked.
Keywords: Professional Tourist Guide, Occupational Anxiety, Intention to Continue the Profession
Turist Rehberliği Öğrencilerinin Mesleki Kaygı ve Mesleği Yapma Niyeti İlişkisine Yönelik Bir Araştırma
Öğr. Gör. Ramazan BULUZ, Doç. Dr. Tülay POLAT ÜZÜMCÜ
Kocaeli Üniversitesi Kartepe Turizm Meslek Yüksekokulu, Seyahat, Turizm ve Eğlence Hizmetleri Bölümü, Otel, Lokanta ve İkram Hizmetleri Bölümü, Kocaeli, Türkiye
ramazan.buluz@kocaeli.edu.tr / tulay.uzumcu@kocaeli.edu.tr
Özet
Ülke tanıtımı için son derece önemli görevler ve sorumluluklar üstlenen profesyonel turist rehberleri, kişilik özellikleri, bilgi, beceri ve yetkinlikleri bakımında üst düzey bir donanıma sahip olmalıdır. Dolayısıyla bu mesleği yapacak bireylerin mesleki eğitimi de buna yönelik olmalıdır. Profesyonel turist rehberliği mesleği toplum içindeki rolü, niteliği, bilgi, beceri ve yetkinlikleri yanı sıra pek çok zorluk, sorumluluk ve sorunları da içermektedir. Ayrıca profesyonel turist rehberliği turizmin yapısı gereği pek çok krizden en fazla etkilenen endüstrilerden biridir. Bununla birlikte profesyonel turist rehberi olabilmek de oldukça zorlu ve aşamalı bir eğitim sürecini içermektedir. Bu süreci başarıyla tamamlayabilen öğrenciler öncelikle bölgesel ve devamında ülkesel profesyonel turist rehberi olmaya hak kazanmaktadır. Bu kadar zorlu ve uzun süreci tamamlarken, öğrencilerin mesleğe yönelik kaygıları ve mesleği yapma niyetine ilişkin tereddütleri olabilmektedir. Bu kapsamda bu araştırma, turist rehberliği öğrencilerinin mesleki kaygı ve mesleği yapma niyeti ilişkisine yönelik öngörülerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Kocaeli Üniversitesi Kartepe Turizm Meslek Yüksekokulu Turist Rehberliği Programı ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi ÜSET MYO Turist Rehberliği Programı öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmış olup, anketler yüz yüze uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 24 paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde faktör analizi, korelasyon analizi ve T testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda profesyonel turist rehberliği öğrencilerinin mesleki kaygılarına ve mesleğe devam etme niyetlerine yönelik bazı tavsiyeler belirtilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Profesyonel Turist Rehberi, Mesleki Kaygı, Mesleğe Devam Etme Niyeti