Amaç: Dil ve konuşma sorunları çocuk ve ergen psikiyatri polikliniklerine en sık başvuru nedenlerinden biridir. Bizim çalışmamızın amacı, çocuk ve ergen psikiyatri sağlık kurulu polikliniğine dil ve konuşma sorunları ile başvuran okul öncesi yaş grubundaki olguların sosyodemografik-klinik özelliklerini ve rapor düzeylerini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya dil ve konuşma sorunları olan ve Mart 2021-Şubat 2022 tarihleri arasında Sağlık kurulu polikliniğine özel gereksinim raporu almak için başvuran 171 çocuk dahil edildi. Dil ve konuşma sorunları; konuşmama, yaşıtlarına göre konuşma becerilerinin yetersiz olması, telaffuz-artikülasyon sorunları ve konuşmada takılma olarak kategorize edilmiştir. Bu çocukların dosya verileri (yaş, cinsiyet, özgeçmiş, soy geçmiş, gelişim testi sonuçları, tanıları, rapor düzeyleri) retrospektif olarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya alınan 171 olgunun yaş ortalaması 45,9±14,4/ay olarak saptandı. Bu olguların 115 (% 67,3) tanesi erkek cinsiyet, 56 (%32,7) tanesi kız cinsiyetti. Sağlık kurulu polikliniğine en sık başvuru nedeni (%49,1) yaşıtlarına göre konuşma becerilerinde gerilik olması idi. Gelişim düzeyi için yordayıcılar önemlilik sırasına göre; okul öncesi eğitime gitme (β=370, p<0,001), hipoksi olmaması (β=237, p<0,001) ve özel eğitime gitme (β=176, p<0,001) şeklinde saptandı. Gelişim düzeyi, okul öncesi eğitim alan ve özel eğitime devam eden grupta daha ileride iken, hipoksi öyküsü olan grupta daha geri olarak bulundu. Sonuç: Otizm spektrum bozukluğu, zihinsel yetersizlik gibi birçok nörogelişimsel bozukluk dil ve konuşma sorunları ile prezente olabilir. Bu çocukların erken dönemde tespiti, tedavisi ve uygun rapor gereksinimleri büyük bir önem taşımaktadır.
Aim: Language and speech problems are one of the most common reasons for applying to child and adolescent psychiatry outpatient clinics. The aim of our study is to examine the sociodemographic clinical characteristics and report levels of the cases in the preschool age group who applied to the child and adolescent psychiatry health board outpatient clinic with speech and language problems. Materials and Methods: This study included 171 children with language and speech problems who applied to the Health Board outpatient clinic between March 2021 and February 2022 to receive a special needs report. Language and speech problems were categorized as cannot speaking, insufficient speaking skills compared to their peers, pronunciation-articulation problems, and stuttering. Results: The mean age of 171 patients included in the study was 45.9±14.4/month. Of these cases, 115 (67.3%) were male, while 56 (32.7%) were female. The most common reason for referral to the health board outpatient clinic (49.1%) was retardation in speaking skills compared to their peers. Predictors for development level, in order of importance; pre-school education (β=370, p<0.001), absence of hypoxia (β=237, p<0.001) and special education (β=176, p<0.001). The model created for this analysis was significant (F=16.554, p<0.001) and explained 24% of the variance. While the level of development was higher in the group who received pre-school education and continued special education, it was found to be lower in the group with a history of hypoxia. Conclusion: Many neurodevelopmental disorders such as autism spectrum disorder and intellectual disability may present with language and speech problems. Early detection, treatment and appropriate reporting requirements of these children are of great importance.