1. Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Konya, Türkiye, 27 - 29 Mayıs 2009, ss.2786-2795
Meslek seçimi, gençlerin üzerinde en fazla kaygılandığı konulardan
birisidir. Çünkü kişinin ömrünün büyük bir bölümünü kapsayacak olan mesleğine
karar vermesi aynı zamanda onun gelecekteki toplumsal statüsünün de temelini
oluşturmaktadır. Geleceği ile ilgili seçim aşamasına gelmiş olan her genç
meslek seçimi söz konusu olduğunda bir takım faktörlerin etkisi altında kalarak
karar vermektedir. Kişilerin gelecekte ulaşmayı arzuladıkları konuma yönelik
hayalleri meslek seçiminde tek kriter olmamakta, kişinin yaşamı boyunca
etkileşim halinde bulunduğu sosyal, ekonomik, psikolojik, demografik ve
kültürel faktörlerin etkisinin daha ağır bastığı gözlemlenmektedir. Bu
çalışmada, meslek seçimini etkilemesi bakımından popüler kültür üzerinde
durulmuş ve meslek seçimi ile popüler kültür ilişkisi incelenmiştir. Popüler
kelimesi sözlük anlamı ile “'halkın zevkine uygun” ve 'halkın tuttuğu, sevdiği,
herkesin tanıdığı” olarak tanımlanmaktadır. Bu bağlamda meslek seçimi aşamasına
gelmiş gençlerin popüler kültürün öğelerinden bazıları olan taklit, çoğunluk
tarafından kabul görme, özenti, para, zenginlik ve imaj ile statü
beklentisinden etkilenip etkilenmediği belirlenmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Meslek Seçimi, Popüler Kültür,
MYO Öğrencileri
Occupational
choice is one of the main issues about which young people are worried since
decision about one’s occupation that covers most of his/her life will form the
basis of social status in future as well. Every young person, who is on the
threshold of making a choice about his/her future, takes a decision, being
affected by certain factors when occupational choice is concerned. Dreams
regarding the position that one wishes to achieve in future is not the only
criterion in occupational choice, but it is observed that social, economic,
psychological, demographic and cultural factors that people are in interaction
with throughout their lives influence the choices far more strongly. In this
study, focus is on popular culture with respect to its effect on occupational
choice and, therefore relationship between occupational choice and popular
culture is examined. The word popular is defined in dictionary as “in
conformity with taste of people” and “preferred, liked by people, known by
everyone”. In this context, it is aimed to find out whether young people are
influenced by imitation, majority acceptance, affectation, money, wealth, image
and estate which are only a few of popular culture elements when it is time to
make occupational choice.
Key Words: Occupatıonal Choice, Popular Culture, Vocational High Schools Students