20TH INTERNATIONAL CONGRESS OF RESEARCH IN EDUCATION, Bartın, Türkiye, 27 - 29 Kasım 2025, sa.68626, ss.96, (Özet Bildiri)
Oryantiring, bireylerin harita ve pusula kullanarak belirlenen hedef noktalarına en kısa sürede ulaşmayı amaçladıkları bir yön bulma sporudur. Başlangıçta askerî eğitimlerde kullanılan bu uygulama, zamanla sivil bir spor dalına dönüşmüştür (Zentai, 2014). Ortaokul düzeyindeki öğrencilerin oyun çağında oldukları dikkate alındığında, fen bilimleri dersindeki konu ve kazanımların oryantiring etkinlikleriyle öğretilmesi öğrencilerin hem fiziksel hem de bilişsel gelişimlerine olumlu katkı sağlayabilir. Öte yandan içinde bulunduğumuz çağın hızlı dönüşümü, sadece bilgi edinen bireyler yerine bilgiyi kullanarak problem çözebilen, ekip çalışmalarında etkin rol alabilen ve çeşitli yeterliklere sahip bireylerin yetiştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda, bireylerin çağın gereksinimlerine uygun biçimde yetiştirilebilmesi için 21. yüzyıl becerileri olarak tanımlanan eleştirel düşünme, yaratıcılık, etkili iletişim, liderlik, iş birliği ve teknoloji okuryazarlığı gibi becerilerin kazandırılması büyük önem taşımaktadır (Özyurt, 2020). Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının “Oryantiring Özyeterlikleri” ile “21. Yüzyıl Becerileri” arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca, öğretmen adaylarının “Oryantiring Özyeterlikleri”ne ait alt boyutların (Karar Verme ve Problem Çözme Becerileri, Kendine Güven ve Sosyal Etkileşim, Oryantiringin Bilişsel ve Kişisel Gelişime Etkisi) “21. Yüzyıl Becerileri” ve bu becerilerin alt boyutlarıyla (İletişim, Eleştirel Düşünme, Yaratıcılık, İş Birliği) olan ilişkileri de araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma, tarama modeli kapsamında yürütülmüştür. Araştırmaya Kocaeli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören 66 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Coşkun (2025) tarafından geliştirilen 15 maddelik “Oryantiring Özyeterlik Ölçeği” ile Kelley ve arkadaşları (2019) tarafından geliştirilen ve Gür, Güler, Genç, Güngör Cabbar ve Karamete (2023) tarafından Türkçeye uyarlanan 25 maddelik “21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ölçeklerin ve alt boyutların ortalama puanları dikkate alınarak korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının oryantiring özyeterlik puanları ile 21. yüzyıl becerileri puanları arasında orta düzeyde bir ilişki (r = .31) bulunmuştur. Ayrıca oryantiring özyeterlikleri ile 21. yüzyıl becerilerinin iletişim alt boyutu arasında yüksek düzeyde bir ilişki (r = .58) saptanmıştır. Bunun yanı sıra, 21. yüzyıl becerileri puanı ile oryantiring özyeterlik alt boyutlarından “Bilişsel ve Kişisel Gelişime Etkisi” arasında orta düzeyde (r = .39), “Kendine Güven ve Sosyal Etkileşim” boyutu ile ise düşük düzeyde (r = .29) anlamlı ilişkiler belirlenmiştir (p < .05).