TPAB (TPACK) tabanlı dersgeliştirme süreci


Durdu L., Dağ F.

12th International Computer and Instructional Technologies Symposium, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2018, ss.231-232

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.231-232
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Shulman’ın çalışmalarının temelini oluşturduğu, Mishra ve Koehler tarafından güncellenen Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB/TPACK), öğretmenler için bulunduğumuz çağın en önemli yeterliklerinden birisi olarak kabul edilmektedir. Alan yazındaki çalışmalar daha çok öğretmen adaylarının ya da öğretmenlerin TPAB düzeyinin belirlenmesine yönelik TPAB anketine verilen cevapların yorumlanmasına yöneliktir. Diğer taraftan özellikle öğretmen adaylarının TPACK düzeylerinin geliştirilmesi için lisans eğitimi düzeyinde izlenmesi gereken stratejilere yönelik öneriler sayıca azdır. Bu çalışma ile öğretmen adaylarının TPAB düzeylerinin geliştirilmesi için 82 öğrenci ile yürütülen ve tamamlanan TPAB-tabanlı bir dersin geliştirme ve işlenme süreci anlatılmıştır. Araştırma kapsamında uygulanan Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi (BDMÖ) ders süreci, öğretim elemanı deneyimleri, öğrenci görüşleri ve alan yazındaki benzer TPAB-tabanlı ders geliştirme süreçleri de incelenerek öğretmen adaylarının TPAB düzeylerinin geliştirilmesi için uygulamaya yönelik önerilere yer verilmiştir. Sonuç olarak, özellikle öğretmen adaylarının TPAB gelişim sürecinde Teknoloji (T) ve Teknolojik Alan Bilgilerinin (TAB) geliştirilmesi adına teknoloji kullanarak ders içeriği üretecekleri / uyarlayacakları derslerin tanımlanması ya da var olan derslerin (Örneğin, Bilgisayar II, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı) yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Öğretmen adayının İçerik ve Pedagoji bilgisinin derinliğini göz önünde bulundurabilmek adına, ilgili derslerin üçüncü ve dördüncü sınıf programlarına yerleştirilmesi önerilmektedir. Bu ders(ler) kapsamında, geliştirdikleri ders içeriklerini kullanarak ders anlatacakları Teknolojik Pedagoji Bilgilerinin (TPB) geliştirilmesini sağlayacak süreçlerin tanımlanması gerekmektedir. Ders anlatım süreçlerinin mikro öğretim olarak kurgulanması, ders anlatımlarının video ile kayıt altına alınması bu kayıtların diğer öğretmen adayları ile irdelenmesi önerilmektedir. Alan yazındaki en büyük eksiklik öğretmen adaylarının TPAB gelişimlerinin TPAB anketine verdikleri yanıtlar üzerine inşa edilen öz-bildirime dayanıyor olmasıdır. Bu çerçevede, öğretmen adaylarının TPAB gelişimleri doğrudan ders işleyişi sırasındaki gerçeğe en yakın süreç olarak izlenebilecektir. Ayrıca, öğretmen adayının lisans eğitimi süresince aldığı dersler kapsamında öğretim elemanlarının ders anlatımlarında teknoloji kullanmasının da TPACK gelişimine katkıda bulunacağı öğretmen adayları tarafından dile getirilmiştir. Bu çalışma özelde İlköğretim Matematik Öğretmenliği programındaki BDMÖ ders deneyiminden yola çıkılarak genel öneriler sunmaya çalışmıştır.

Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), which was grounded on the works of Shulman and developed by Mishra and Koehler, is considered one of the most important qualifications of the age for teachers. Studies in the literature mainly focus on interpreting the answers given to the TPACK questionnaire to determine the TPACK level of pre-service teachers or in-service teachers. On the other hand, the number of strategies for practice which provide suggestions about developing pre-service teachers’ TPACK levels is relatively a few. This study describes the development processes of an implemented TPACK-based course which was implemented with 82 students for aiming to develop TPACK levels of pre-service teachers. In the scope of the research, suggestions for implication are provided for developing TPACK levels of pre-service teachers based on the investigation of Computer Based Mathematics Education (CBME) processes, experiences of the instructor, opinions of the students and the related literature. As a result, in order for pre-service teachers to develop, especially, Technology (T) and Technological Content Knowledge (TCK) within their overall TPACK development, new courses, during which pre-service teachers will develop or adapt technology-based content, should be defined or the existing courses (such as Computer II or Instructional Technologies and Material Design) needs to be restructured. The aforementioned courses are suggested to be in third or fourth year of the curriculum in order to take into account the depth of content and pedagogy knowledge of pre-service teachers. Within the scope of these courses, it is necessary to define the processes that will enable the development of Technological Pedagogical Information (TPK). Such processes should enable pre-service teachers to implement lessons based on the materials they have developed. It is suggested that the course processes should be structured as micro teaching. The lectures should be recorded as video and these records should be examined with other pre-service teachers. The greatest shortcoming in the literature is that most studies investigating preservice teachers' development of TPACK are mainly based on the self-reported responses given to the TPACK questionnaire. In this framework, via pre-service teachers' implementation of instruction, TPACK development of pre-service teachers can be observed as the closest process to the real life. In addition, pre-service teachers have stated that instructors who were instructing using technology in their lectures contribute to the development of their TPACK during their undergraduate education. This study tried to suggest general recommendations from the experience of the case of CBME course in Primary Mathematics Teaching Program.