12th International Computer and Instructional Technologies Symposium, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2018, ss.231-232
Shulman’ın
çalışmalarının temelini oluşturduğu, Mishra ve Koehler tarafından güncellenen Teknolojik
Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB/TPACK), öğretmenler için bulunduğumuz çağın en önemli
yeterliklerinden birisi olarak kabul edilmektedir. Alan yazındaki çalışmalar
daha çok öğretmen adaylarının ya da öğretmenlerin TPAB düzeyinin belirlenmesine
yönelik TPAB anketine verilen cevapların yorumlanmasına yöneliktir. Diğer
taraftan özellikle öğretmen adaylarının TPACK düzeylerinin geliştirilmesi için
lisans eğitimi düzeyinde izlenmesi gereken stratejilere yönelik öneriler sayıca
azdır. Bu çalışma ile öğretmen adaylarının TPAB düzeylerinin geliştirilmesi
için 82 öğrenci ile yürütülen ve tamamlanan TPAB-tabanlı bir dersin geliştirme
ve işlenme süreci anlatılmıştır. Araştırma kapsamında uygulanan Bilgisayar
Destekli Matematik Öğretimi (BDMÖ) ders süreci, öğretim elemanı deneyimleri, öğrenci
görüşleri ve alan yazındaki benzer TPAB-tabanlı ders geliştirme süreçleri de
incelenerek öğretmen adaylarının TPAB düzeylerinin geliştirilmesi için
uygulamaya yönelik önerilere yer verilmiştir. Sonuç olarak, özellikle öğretmen
adaylarının TPAB gelişim sürecinde Teknoloji (T) ve Teknolojik Alan Bilgilerinin
(TAB) geliştirilmesi adına teknoloji kullanarak ders içeriği üretecekleri / uyarlayacakları
derslerin tanımlanması ya da var olan derslerin (Örneğin, Bilgisayar II, Öğretim
Teknolojileri ve Materyal Tasarımı) yeniden yapılandırılması gerekmektedir. Öğretmen
adayının İçerik ve Pedagoji bilgisinin derinliğini göz önünde bulundurabilmek
adına, ilgili derslerin üçüncü ve dördüncü sınıf programlarına yerleştirilmesi
önerilmektedir. Bu ders(ler) kapsamında, geliştirdikleri ders içeriklerini
kullanarak ders anlatacakları Teknolojik Pedagoji Bilgilerinin (TPB) geliştirilmesini
sağlayacak süreçlerin tanımlanması gerekmektedir. Ders anlatım süreçlerinin
mikro öğretim olarak kurgulanması, ders anlatımlarının video ile kayıt altına
alınması bu kayıtların diğer öğretmen adayları ile irdelenmesi önerilmektedir.
Alan yazındaki en büyük eksiklik öğretmen adaylarının TPAB gelişimlerinin TPAB
anketine verdikleri yanıtlar üzerine inşa edilen öz-bildirime dayanıyor olmasıdır.
Bu çerçevede, öğretmen adaylarının TPAB gelişimleri doğrudan ders işleyişi sırasındaki
gerçeğe en yakın süreç olarak izlenebilecektir. Ayrıca, öğretmen adayının
lisans eğitimi süresince aldığı dersler kapsamında öğretim elemanlarının ders
anlatımlarında teknoloji kullanmasının da TPACK gelişimine katkıda bulunacağı öğretmen
adayları tarafından dile getirilmiştir. Bu çalışma özelde İlköğretim Matematik
Öğretmenliği programındaki BDMÖ ders deneyiminden yola çıkılarak genel öneriler
sunmaya çalışmıştır.
Technological
Pedagogical Content Knowledge (TPACK), which was grounded on the works of Shulman
and developed by Mishra and Koehler, is considered one of the most important qualifications
of the age for teachers. Studies in the literature mainly focus on interpreting
the answers given to the TPACK questionnaire to determine the TPACK level of
pre-service teachers or in-service teachers. On the other hand, the number of
strategies for practice which provide suggestions about developing pre-service
teachers’ TPACK levels is relatively a few. This study describes the
development processes of an implemented TPACK-based course which was
implemented with 82 students for aiming to develop TPACK levels of pre-service teachers.
In the scope of the research, suggestions for implication are provided for
developing TPACK levels of pre-service teachers based on the investigation of
Computer Based Mathematics Education (CBME) processes, experiences of the
instructor, opinions of the students and the related literature. As a result,
in order for pre-service teachers to develop, especially, Technology (T) and
Technological Content Knowledge (TCK) within their overall TPACK development,
new courses, during which pre-service teachers will develop or adapt technology-based
content, should be defined or the existing courses (such as Computer II or Instructional
Technologies and Material Design) needs to be restructured. The aforementioned
courses are suggested to be in third or fourth year of the curriculum in order to
take into account the depth of content and pedagogy knowledge of pre-service
teachers. Within the scope of these courses, it is necessary to define the
processes that will enable the development of Technological Pedagogical
Information (TPK). Such processes should enable pre-service teachers to
implement lessons based on the materials they have developed. It is suggested
that the course processes should be structured as micro teaching. The lectures should
be recorded as video and these records should be examined with other pre-service
teachers. The greatest shortcoming in the literature is that most studies
investigating preservice teachers' development of TPACK are mainly based on the
self-reported responses given to the TPACK questionnaire. In this framework,
via pre-service teachers' implementation of instruction, TPACK development of
pre-service teachers can be observed as the closest process to the real life.
In addition, pre-service teachers have stated that instructors who were instructing
using technology in their lectures contribute to the development of their TPACK
during their undergraduate education. This study tried to suggest general
recommendations from the experience of the case of CBME course in Primary
Mathematics Teaching Program.