Dizel-Biyodizel Karışımının (B20) Değişken Yük ve Devir Koşullarında Enjeksiyon ve Yanma Karakteristiklerinin Dizel ile Karşılaştırılması


Hoşöz A. O., Altınkurt M. D.

4. Uluslararası Otomotiv Bilimi ve Teknolojisi Sempozyumu, Kocaeli, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, ss.1-10, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-10
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, dizel yakıtla hacimce %20 oranında karıştırılan biyodizelin enjeksiyon ve yanma değerleri bakımından fosil kaynaklı dizel ile arasında oluşan farklar deneysel olarak incelenmiştir. Değişken yük ve devir değerlerinde gerçekleştirilen motor testleri sonucunda, biyodizel katkısının düşük yük ve devir koşullarında yanma başlangıcını bir miktar geciktirdiği ortaya çıkmıştır. Fakat yük ve devir miktarının arttırılması ile birlikte, yanma başlangıcının dizele yaklaştığı, bazı senaryolarda dizelden daha erken gerçekleştiği tespit edilmiştir. Enjeksiyon parametreleri konusunda, biyodizel katkısı hem pilot hem de ana enjeksiyonda, enjeksiyon zamanının erkene alınmasına sebep olmuştur. Ayrıca tüm yük ve devir koşullarında, biyodizel katkısının tutuşma gecikmesini arttırdığı belirlenmiştir. Toplam yanma süresi bakımından dizel yakıt tüm senaryolarda daha stabil bir sonuç verirken, biyodizel bu senaryoların bir kısmında dizele göre daha uzun sürede yanarken, bir kısmında daha kısa sürede yanmıştır. Bazı durumlarda ise biyodizelin toplam yanma süresinin dizele oldukça yakın seviyelerde seyrettiği sonucuna ulaşılmıştır.

In this study, the differences between fossil diesel and biodiesel blended with 20% by volume in terms of injection and combustion characteristics were experimentally investigated. Engine tests were conducted under variable load and speed conditions. The results revealed that, under low load and speed conditions, the biodiesel blend slightly delayed the start of combustion. However, with increasing load and speed, the start of combustion approached that of diesel and, in some scenarios, was even observed to occur earlier than diesel. Regarding injection parameters, the biodiesel blend led to an advance in injection timing for both pilot and main injections. Moreover, it was determined that the biodiesel blend increased ignition delay under all load and speed conditions. In terms of total combustion duration, diesel fuel presented more stable results across all scenarios,while biodiesel exhibited longer durations than diesel in some cases and shorter durations in others. In certain situations, the total combustion duration of biodiesel was found to be very close to that of diesel.