17. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS-2018), Ankara, Turkey, 11 - 14 April 2018, pp.558-559
Sorumluluk bilinci bireylerin yaşamları boyu deneyimleyerek edindiği önemli değerlerden biridir. Erken
çocukluk dönemi itibariyle kazandırılmaya çalışılan bu bilinç, bireylerin edindikleri bilgileri kalıcı hale
getirerek yaşamlarına kolaylıkla aktarabilmelerini sağlar. Doğumdan itibaren sosyalleşme sürecine giren
bireyler toplum düzenine uyum sağlamak amacıyla çeşitli sorumluluklar üstlenirler. Bu sorumluluğun
toplumsal yaşama bakan çerçevesi sosyal sorumluluk olarak nitelendirilir. Sosyal sorumluluk kavramı
bireysel sosyal sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluk olmak üzere iki temel boyutta incelenmektedir.
Bireysel sosyal sorumluluk, bireylerin içerisinde bulunduğu toplumun sosyal ve hukuki düzeninin
devamına yönelik taşıdığı hükümlülüklerin bütünüdür. Kurumsal sosyal sorumluluk ise şirket, kurum ve
kuruluşların, maddi hedeflerinin yanı sıra sosyal çevresine yönelik taşıdığı sorumluluktur. Kurumsal
sosyal sorumluluk yükümlülüklerini taşıyan kurumlar içerisinde eğitim kurumları da yer almaktadır.
Eğitim kurumları, geleceğin yetişkinleri olacak bireyleri çağın gelişmişlik seviyesine uygun olarak
araştıran, sorgulayan, yeniliklere açık ve sorumluluklarının bilincinde olan bireyler olarak yetiştirmekle
yükümlüdür. Hedeflenen nitelikteki bireylerin eğitimi ise eğitim politikalarının uygulama ayağı olan
öğretim programları ile gerçekleşmektedir. Öğrencilere verilmek istenen teorik bilgilere ve sosyal yaşam
becerilerine yönelik kazanımlar öğretim programları aracılığıyla sınıf ortamına getirilmektedir. Bu
nedenle öğretim programları içerik bakımından eğitim politikalarının hedeflediği nitelikli insan profilini
yetiştirmeye uygun olarak hazırlanmalıdır. Fen Bilimleri eğitimi, izlediği misyon bakımından yaşadığı
çevreye ve topluma karşı duyarlı, etik değerlere uygun hareket eden, fen ve teknoloji alanındaki
gelişmeleri takip ederek değişim ve gelişimi destekleyen fen okuryazarı bireyler yetiştirmeyi
amaçlamaktadır. Literatür incelendiğinde sorumluluk, sosyal sorumluluk, sorumluluk eğitimi gibi çeşitli
konularda araştırmalar yapıldığı ancak Fen Bilimleri dersi öğretim programının sorumluluk kavramı
kapsamında incelenmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada 2017 yılı Fen Bilimleri dersi (3-8.sınıf)
öğretim programı sosyal sorumluluk kazanımlarına yer vermesi bakımından incelenecektir. Araştırma
nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilecektir. Fen Bilimleri dersi öğretim
programı içerisindeki kazanımlar içerik analizine tabi tutularak sosyal sorumluluk kavramıyla olan ilişkisi
incelenecektir. İnceleme sonunda Fen Bilimleri dersi öğretim programının sosyal sorumluluk bilincine
yönelik yeterliliği tartışılacaktır. Gerçekleştirilecek olan araştırma ile literatürdeki boşluğun kapatılması
hedeflenmektedir.