2018 Yılı Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programının Sosyal Sorumluluk Kazanımlarına Yer Vermesi Bakımından İncelenmesi


Demirci Güler M. P., Açıkgöz S. N.

17. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (USOS-2018), Ankara, Türkiye, 11 - 14 Nisan 2018, ss.558-559

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.558-559
  • Kocaeli Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sorumluluk bilinci bireylerin yaşamları boyu deneyimleyerek edindiği önemli değerlerden biridir. Erken çocukluk dönemi itibariyle kazandırılmaya çalışılan bu bilinç, bireylerin edindikleri bilgileri kalıcı hale getirerek yaşamlarına kolaylıkla aktarabilmelerini sağlar. Doğumdan itibaren sosyalleşme sürecine giren bireyler toplum düzenine uyum sağlamak amacıyla çeşitli sorumluluklar üstlenirler. Bu sorumluluğun toplumsal yaşama bakan çerçevesi sosyal sorumluluk olarak nitelendirilir. Sosyal sorumluluk kavramı bireysel sosyal sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluk olmak üzere iki temel boyutta incelenmektedir. Bireysel sosyal sorumluluk, bireylerin içerisinde bulunduğu toplumun sosyal ve hukuki düzeninin devamına yönelik taşıdığı hükümlülüklerin bütünüdür. Kurumsal sosyal sorumluluk ise şirket, kurum ve kuruluşların, maddi hedeflerinin yanı sıra sosyal çevresine yönelik taşıdığı sorumluluktur. Kurumsal sosyal sorumluluk yükümlülüklerini taşıyan kurumlar içerisinde eğitim kurumları da yer almaktadır. Eğitim kurumları, geleceğin yetişkinleri olacak bireyleri çağın gelişmişlik seviyesine uygun olarak araştıran, sorgulayan, yeniliklere açık ve sorumluluklarının bilincinde olan bireyler olarak yetiştirmekle yükümlüdür. Hedeflenen nitelikteki bireylerin eğitimi ise eğitim politikalarının uygulama ayağı olan öğretim programları ile gerçekleşmektedir. Öğrencilere verilmek istenen teorik bilgilere ve sosyal yaşam becerilerine yönelik kazanımlar öğretim programları aracılığıyla sınıf ortamına getirilmektedir. Bu nedenle öğretim programları içerik bakımından eğitim politikalarının hedeflediği nitelikli insan profilini yetiştirmeye uygun olarak hazırlanmalıdır. Fen Bilimleri eğitimi, izlediği misyon bakımından yaşadığı çevreye ve topluma karşı duyarlı, etik değerlere uygun hareket eden, fen ve teknoloji alanındaki gelişmeleri takip ederek değişim ve gelişimi destekleyen fen okuryazarı bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Literatür incelendiğinde sorumluluk, sosyal sorumluluk, sorumluluk eğitimi gibi çeşitli konularda araştırmalar yapıldığı ancak Fen Bilimleri dersi öğretim programının sorumluluk kavramı kapsamında incelenmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada 2017 yılı Fen Bilimleri dersi (3-8.sınıf) öğretim programı sosyal sorumluluk kazanımlarına yer vermesi bakımından incelenecektir. Araştırma nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilecektir. Fen Bilimleri dersi öğretim programı içerisindeki kazanımlar içerik analizine tabi tutularak sosyal sorumluluk kavramıyla olan ilişkisi incelenecektir. İnceleme sonunda Fen Bilimleri dersi öğretim programının sosyal sorumluluk bilincine yönelik yeterliliği tartışılacaktır. Gerçekleştirilecek olan araştırma ile literatürdeki boşluğun kapatılması hedeflenmektedir.