Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, sa.16, ss.7-29, 2020 (Hakemli Dergi)
Diaspora, toplumun merkez bir noktadan dağılmasını ve konuk ülkelerdeki toplumsal yapısını ifade etmektedir. Anavatandan dağılma toplumsal hafızada bulu-nan acı ve felaketler nedeniyle olabilmekte ve toplumsal kimliğe yansımaktadır. Ana-vatana bağlı, geri dönme hayalini taşıyan konuk toplum diasporayı oluşturmaktadır. Dağılmış toplumun anavatan ile ilişkileri, kültürel bağları ve dağıldığı yerdeki yeni ya-şam pratikleri diaspora kavramı altında incelenmekte ve kültürel çalışmalarda ele alın-maktadır. Diasporadaki toplumun kültürel ürünlerinden olan filmler, üretim biçimleri ve kültürel kodları ile sinemada kimlik çalışmalarına konu olmaktadır. Bu çalışmada, Fi-listin diasporası incelenmekte ve sinema üretimi, Naficy’nin aksanlı sinema olarak isim-lendirdiği diaspora sineması kapsamında tartışılmaktadır. Filistin sinemasının geçirdiği dönemler, anlatım dili özellikleri, konu alanları ve Filistin sinemasının işgal altındaki üretim biçimleri kuramsal olarak ortaya konmaktadır. Filistin sinemasındaki anlatım bi-çimleri, işgalin sinemaya yansıması ve yönetmenlerin konuya yaklaşımına örnek olarak Hany Abu-Assad’ın uluslararası tartışmalara neden olan Vaat Edilen Cennet filmi seçil-miştir. Çalışmanın amacı, işgalin yarattığı karmaşık ortam ve bunun sinemaya yansıma-ları üzerinden ortaya konulmasıdır. Seçilen film, dramaturjik çözümleme yöntemiyle aksanlı sinema perspektifinden analiz edilmiş, diasporada yaşayan yönetmenin anava-tanın siyasal durumuna ilişkin mesajları ortaya konmuştur. Bu çalışmanın söz konusu alan araştırmacılarına ve literatüre katkı sağlayacağı umulmaktadır.
Diaspora refers to the disintegration of society from a central point and its social structure in the host countries. Disintegration from the homeland can be due to the pain and disasters in social memory and is reflected in social identity. The guest society which is devoted to the homeland and dreams of return, forms the diaspora. The relations of the disintegrated society with the homeland, its cultural ties and the new life practices are explored under the concept of diaspora and are contextualized in cultural studies. The films, which are the cultural products of the society in the di-aspora, are subject to identity studies in the cinema with their production forms and cultural codes. In this study, the Palestinian diaspora is examined cinema production is discussed within the scope of diaspora cinema, which Naficy calls as accented cinema. The periods of Palestinian cinema, narrative features, subject areas and the occupied forms of production of Palestinian cinema are theoretically revealed. Hany Abu-Assad’s movie Paradise Now, which caused international debate, was chosen as an example of the narrative style in Palestinian cinema, the reflection of the occupation to the cinema and the approach of the directors to the subject. The aim of the study is to reveal the complex situation caused by the occupation and its reflections on cinema. The chosen movie was analyzed in terms of accented cinema by dramaturgical approach method, the messages of the director living in the diaspora regarding the political situation of the homeland have been revealed. This study is expected to contribute to the researc-hers and the literature in the subject area.